مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با بیان اینکه افزایش دو برابری قیمت مسکن در سال ۹۷ و به تبعیت از سایر شرایط اقتصادی در کشور رخ داد، گفت:مردم و مشاوران املاک همکاری لازم را برای راه اندازی و تقویت سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) را داشته باشند.

به گزارش ایلنا، عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با تحلیل بازار مسکن گفت: بر اساس آماری که وزارت راه و شهرسازی و دفتر اقتصاد مسکن استخراج کرده و همچنین آمار بانک مرکزی، افزایش ۱۰۴ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۷ رخ داد.

 مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن افزود: افزایشی که رسما اعلام شده و ۱۰۴ درصد است بیانگر این است که تقریبا دو برابر افزایش قیمت را تا فروردین داشتیم و این چیزی نیست که بتوان آن را کتمان کرد و همه اینها بر مبنای اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان کشور شکل گرفته است.  فرهادیه درباره اعلام قیمت های واقعی اظهار داشت: مشکل اساسی درج قیمت در سایت‌ها نیست زیرا تجارت الکترونیک در سایت‌ها و در دنیا نیز مرسوم است، آن چیزی که مشکل ایجاد می‌کند انحراف از قیمت‌های واقعی است.

 وی با بیان اینکه جهش اتفاق افتاده در دو سه ماه اخیر حتما باید آسیب‌شناسی شود، گفت: وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای را تحت‌عنوان سامانه ثبت املاک و  مستغلات دارد که در اختیار همگان است. شهروندان می‌توانند آخرین معاملاتی که انجام داده اند را در این سامانه مشاهده کنند.

 فرهادیه افزود: مشاوران املاک با ثبت معامله در این سامانه، کد رهگیری دریافت کرده و قمیت‌های واقعی معامله شده را دراین سامانه به منظور شفافیت ثبت خواهند کرد.

وی این ویژگی را مختص مشاوران املاکی دانست که پروانه دارند و گفت: قاعده حجم مبنا که در بورس رایج است و ملاک‌عمل قرار می‌گیرد، در مسکن نیز قابل بهره‌برداری است.