یک کارشناس صنعت برق، مدیریت قطره چکانی منابع مالی توسط وزارت نیرو را عاملی برای فروش ارزان برق در این صنعت می‌داند که اصطلاحا به کلیه فروشی شهرت یافته و معتقد است که باید سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاهها در کشور تقویت شود.

صادق نیکوسپهر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، تاکید کرد: اکنون وزارت نیرو راهش را یاد گرفته است و پا روی گلوی صنایع گذاشته است. این وزارتخانه به بخش صنعت می‌گوید که شما برای ساخت نیروگاه پول دارید. به همین خاطر دیگر به بخش صنعت برق نمی‌دهم. اگر امسال از ۵۰۰ مگاوات نیاز یک واحد صنعتی ۱۰۰ مگاوات را خاموش کردم، سال آینده ۲۵۰ مگاوات را خاموش خواهم کرد.

او افزود: وزارت نیرو به صنایع می‌گوید اگر دوست دارید خاموش نشوید، نیروگاه بسازید. در حال حاضر فولاد مبارکه، چادرملو، فولاد بوتیا و گل گهر نیروگاه احداث کرده‌اند. فولاد خوزستان برای ساخت نیروگاه مناقصه برگزار کرده است و به نحوی همه دانه درشت‌های بخش صنعت مشغول احداث نیروگاه هستند.

به گفته این کارشناس، در حال حاضر وزارت نیرو هیچ سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه ندارد و فولادی‌ها و آلومنیوم که خیلی پول دارند، تحت فشار وزارت نیرو مجبور به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه شده‌اند.

نیکوسپهر تصریح کرد: تاکید کرد: آنها را هم تا یک جایی می‌توان مجبور به سرمایه‌گذاری کرد و نمی‌دانم بعد از آن وزارت نیرو قرار است چه کاری انجام دهد. به دلیل سیاست‌های اعمال شده در این بخش، سرمایه‌گذار مستقلی که پول آزاد داشته باشد، در این صنعت حضور نمی‌یابد و آثار این سیاستگزاری در آینده مشخص خواهد شد.

او همچنین عنوان کرد: در تابستان پیش رو بر اساس تجربیات موجود، خاموشی برای بخش صنعت قطعی است اما احتمال دارد مردم هم به نوعی خاموشی را تجربه کنند.

این کارشناس صنعت برق اظهار کرد: نقطه ضعف اصلی در کشور ما موضوع مدیریت بلند مدت ناترازی است که به بحث سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق باز می‌گردد. ما در این موضوع به شدت بد عمل کرده‌ایم.

نیکوسپهر سخنان خود را با طرح این پرسش که چرا باید وزارتخانه‌ای داشته باشیم که دخلش به خرجش نخواند و ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشته باشد، ادامه داد و خاطرنشان کرد: این میزان بدهی نشان می‌دهد یک جای راه را اشتباه رفته‌اند. شاید نتوانیم شفاف بگوییم که اشتباه در کجا بود اما واضح است که راه را اشتباه رفته‌اند.