عضو هیات رئیسه صنف مشاوران املاک تهران اظهار کرد: از ابتدای جابه‌جایی‌ها که تقریباً از اوایل اردیبهشت تا شهریورماه ادامه دارد، شاهد افزایش اجاره‌بها خواهیم بود.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، در مورد تاثیر افزایش قیمت دلار بر تورم اجاره‌بها گفت: بازار اجاره تحت تاثیر قیمت دلار قرار گرفته و دلاریزه شده است. اگر این دلاریزه شدن از بین برود یا دولت بتواند قیمت دلار را کنترل کند، قیمت مسکن نیز کنترل می‌شود و در نهایت کنترل بر بازار اجاره نیز تقویت خواهد شد. او تاکید کرد که دولت سالانه سقف افزایش قیمتی 25 درصدی را تعیین می‌کند که باعث شده است افزایش قیمت متوالی در هر سال، تبدیل به عرف شود. این مقام صنفی در خصوص سقف 25 درصدی افزایش قیمت‌ها توضیح داد: تعیین سقف اقدام مناسبی نبود، زیرا ممکن است صاحب ملک بخواهد 10 تا 15 درصد افزایش قیمت برای سال جدید در نظر بگیرد، اما هنگامی که نرخ 25 درصدی تصویب می‌شود، مالکان بالاتر از این مبلغ نیز افزایش قیمت  خواهند داد.

کرباسیان در مورد تاثیر رشد تورم اجاره‌بها بر جامعه نیز عنوان کرد: رشد تورم اجاره‌بها باعث شده است تعداد زیادی از مستاجران به حاشیه‌نشینی روی بیاورند. اکنون بسیاری از  مستاجران هستند که ابتدا به حاشیه‌ شهر تهران مانند پرند و پردیس مهاجرت کرده‌اند و پس از اینکه این مناطق نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند سرانجام برای بار دوم به شهرستان‌ها نقل مکان کرده‌اند.

او تصریح کرد: افزایش اجاره‌بها با با تاثیر از رشد تورم، امسال هنوز خود را نشان نداده است، اما با توجه به مصوبه دولت می‌توان گفت به‌ طور میانگین اجاره‌بها 25 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت. در تهران نیز تورم قیمت از 30 درصد کمتر نمی‌شود.