عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی در دو سال گذشته باعث ایجاد رانت‌هایی شده که ادامه این سیاست‌ها زمینه بروز مفسده‌های کلان را فراهم کرده است؛ از سوی دیگر با انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی، تولید که به ناچار سرمایه در گردش خود را از سیستم بانکی تامین می کند با رشد نرخ بهره و افزایش هزینه تولید مواجه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، رحمان سادات‌نجفی با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی، اظهار کرد: سیاست‌های ارزی از جمله تعهد ارزی که صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی می‌کند، انگیزه‌های صادرات را کاهش داده و تولیدات صادراتی ما را با زیان مواجه کرده است.

او تاکید کرد که تا زمانی که متغیرهای تاثیرگذار در افزایش قیمت ارز، حل و فصل نشود که شاید مهم ترین مولفه آن تحریم‌هاست، نمی‌توان به هدف کنترل بازار ارز دست یافت.

رئیس هیات‌مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد تصریح کرد: بانک مرکزی عموما با سیاست‌های شتابزده وارد بازار می‌شود و با دستورالعمل‌هایی که صادر می‌کنند اقتصاد را دچار زیان می‌کند. در حالی که اصل قضیه باید اصلاح شود و کشور وارد حالت متعارف پولی و بانکی شود.

سادات‌نجفی خاطرنشان کرد: شما وقتی اوراق سپرده ۳۰ درصدی منتشر می‌کنید در حالی که بازدهی بازار ارز و طلا بیشتر از این عدد است قطعا نمی‌تواند منابع ریالی را از بازار جمع کند. ضمن آنکه با افزایش نرخ سپرده، تسهیلات نیز افزایش نرخ پیدا می‌کند و تولید که به ناچار سرمایه در گردش خود را از سیستم بانکی تامین می کند دچار زیان خواهد شد.