یک کارشناس بازار طلا درباره سیاست‌های بانک مرکزی گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی مبنی بر عرضه شمش طلا در مرکز مبادله و عرضه سکه تاثیری بر بازار ندارد. ما چندین بار به مدیران و کارشناسان بانک مرکزی این مورد را گوشزد کردیم، اما می‌بینیم که همچنان راه خود را می‌روند و کاری به بازخورد اقداماتشان در بازار ندارند.

سهراب اشرفی در گفت‌وگو با اقتصاد24، تصریح کرد: اگرچه در ابتدا به دلیل نگرانی معامله گران خبر عرضه سکه سبب شد بازار کاهشی شود و حباب آن ریزش کند، اما باید گفت سکه‌هایی که عرضه خواهد شد، آن چیزی نیست که بازار انتظارش را دارد و بانک مرکزی قرار است سکه‌های بدون تاریخ را عرضه کند. با این همه بازار منتظر است سکه عرضه و مورد معامله قرار بگیرد و از همین رو فعلا تاثیری نه روی بازار طلا و نه روی بازار سکه دارد.

او با تاکید اینکه همیشه با افزایش قیمت‌ها رفتار خریداران نیز تغییر کرده و تقاضا رشد پیدا می‌کند. بر این اساس افزایش تقاضا نیز رشد قیمت‌ها را تشدید می‌کند، اظهار کرد: از آن جایی که بخش عمده‌ای از این تقاضا برای سرمایه‌گذاری است، بازارهایی، چون طلای دست دوم و طلای آبشده جذابیت بیشتری نسبت به بازار زیورآلات که هزینه اجرت دارد و بازار سکه‌ای که حباب دارد به نظر برسد. این در حالی است که فعالان بازار طلا پیوسته نسبت به خرید از این بازار‌ها هشدار می‌دهند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: ما در شرایط التهاب همواره به مردم توصیه کرده‌ایم که به سمت طلای دست دوم و آبشده نروند. در مورد طلای دست دوم نکاتی وجود دارد که دچار زیان خریداران خواهد شد. اما در مورد خرید طلای آبشده توسط مردم عادی نیز باید گفت طلای آبشده کالایی تخصصی بوده و مخصوص صنف طلاست و بین خود فعالین طلا گردش دارد. از آنجایی که شناخت و خرید و فروش آن کاری تخصصی است به همین دلیل باید این نوع معاملات در درون صنف باقی بماند.