عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی با اشاره به تضعیف کسب و کار‌های اینترنتی به دلیل تعویق در برگزاری انتخابات این اتحادیه، گفت: کسب‌وکار‌ها مدام با این نگرانی روبرو هستند که کسب‌وکارهایشان به دلایل واهی مصادره شود.

رضا الفت نسب در گفت‌وگو با اقتصاد24، با بیان اینکه دو سالی هست که با یک وضعیت خاصی در اکوسیستم کسب‌وکار‌های آنلاین و استارتاپ‌ها مواجه هستیم، عنوان کرد: این وضعیت خاص به دلیل محدودیت‌ها روی شبکه‌های اجتماعی و تداوم آن با وجود شعار‌های مسئولان است.

او تصریح کرد که محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی و اختلالات گسترده اینترنت و نارضایتی‌ها موجب مهاجرت و تمایل نیرو‌های فنی و متخصص به خصوص در این اکوسیستم برای مهاجرت شد. برخی متخصصان مهاجرت کردند و برخی در حال آماده کردن خودشان برای مهاجرت هستند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی با اشاره به مشکلاتی که شرایط را در اکوسیستم استارتاپی بدتر کرده است، گفت: برخی افراد مخرب به حوزه فناوری و کسب‌وکار‌های اینترنتی ورود کرده‌اند. این افراد با این وجود که حتی معنای لغوی کلمه «استارتاپ» را نمی‌دانند، می‌گویند که اصلا استارتاپ‌ها متعلق به نظام است و این استارتاپ‌ها در کشور کار شق‌القمری نمی‌کنند.

به گفته الفت نسب، کسب‌وکار‌ها به ویژه کسب‌وکار‌های کوچک با مشکل برداشته شدن نماد و لغو نماد روبرو هستند و همچنان مشکل پابرجاست. وصل شدن نماد اعتماد الکترونیکی به درگاه و نبود یک نهاد خارج از دولت برای نظارت عملا چالشی برای کسب‌وکار‌ها ایجاد کرده است. برای حل برخی مشکلات، وجود یک نهاد مستقل نظارتی برای اینکه اجازه ندهد نماد اعتماد الکترونیکی تصمیمات نادرستی بگیرد که کسب و کار را به سمت نابودی ببرد ضروری است.

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به رونق و تشکیل تشکل‌های صنفی ندارد. به نظر می‌رسد دولت از اینکه تشکل‌های صنفی نقش اصلی خودشان که مطالبه گری صنفی است را ایفا کنند، خشنود نیست و به همین دلیل برگزاری انتخابات این اتحادیه به تعویق افتاده است. این در حالی است که تشکل‌ها می‌توانند بازوی مشورتی دولت باشند.