کارشناسان اقتصادی، فعالان بخش خصوصی و مقامات دولت و بانک مرکزی، در یک کنگره به کنکاش در علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران و همچنین بررسی سیاست کنترل ترازنامه‌ای بانک‌ها به عنوان سیاست اصلی بانک مرکزی و دولت در رسیدن به این هدف پرداختند. به گزارش تجارت‌نیوز، «کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران؛ با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه‌ای بانک‌ها» با کوشش انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه‌ تهران، صنعتی شریف و علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست محمد قاسمی ششده، به اظهار نظر درباره سیاست‌های دولت در قبال تورم پرداخت و تصریح کرد: از آنجا که سیاست‌های دولتی در یک مجموعه سیاستی هماهنگ نیست، واکنش‌های اجتماعی و آثار اقتصادی ویران‌کننده‌ای 

خواهد داشت. این اثر در امسال هم مشاهده شد که سهم دولت از تسهیلات، دو برابر بخش خصوصی است. نتیجه سیاست‌ها این است که دولت همه مردم و فعالان اقتصادی را خلافکار می‌کند. دولت نمی‌تواند که از یک سو سیاست‌های قیمت‌گذاری داشته باشد و از سوی دیگر از مردم مالیات بگیرد؛ یا اینکه دولت از یک طرف گزارش‌های کافی از مخارج خود ارائه نکند اما از طرف دیگر دست خود را در جیب مالیات‌دهنده کند. این موارد همان سیاست‌هایی است که مخاطراتی جدی برای امنیت و اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. او تاکید کرد که «سیاست‌های مالیاتی که در سال 1403 نتیجه آنها را خواهیم دید، عملا این معنی را می‌دهند که راهی برای کسب درآمد حلال در ایران وجود ندارد و مردم راهی برای حفظ ارزش پول خود ندارند.

همچنین بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، اصل مشکلات در اقتصاد و سایر حوزه‌ها را مشکلات مدیریتی اعلام کرد و گفت: وقتی سیاست‌گذاران، استنباط غلطی از علت تورم دارند، به طبع راهکار نادرستی برای آن در نظر گرفته می‌شود و نتیجه آن هم غلط خواهد بود. در حال حاضر بیشتر سیاست‌هایی که برای مهار تورم اتخاذ می‌شود، مبتنی بر سرکوب قیمت‌هاست. زیرا سیاست‌گذار احساس می‌کند که افزایش سطح قیمت‌ها حاصل عملکرد تولیدکنندگان است. او تصریح کرد: کسری بودجه سبب فشار دولت بر بانک مرکزی می‌شود و در نهایت چاپ پول رخ می‌دهد اما متناسب با آن، رشد اقتصادی حاصل نمی‌شود. اگرچه موضوع چاپ پول از سوی دولت و بانک مرکزی رد می‌شود اما سوال اینجاست که اگر پولی چاپ نمی‌شود، این کسری بودجه چگونه جبران می‌شود؟