رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه از پیک و نیمه خشکسالی عبور کرده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه این شرایط گرم و خشک تا سال ۲۰۳۰ ادامه‌دار است و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۴۰ ایران در منطقه خاورمیانه جزو کشورهای بسیار پرتنش به واسطه منابع آبی خواهد بود.

علیرضا شهیدی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با اشاره به نتایج مطالعاتی که ایران را دومین کشور از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در دنیا معرفی کرده است، گفت: در مورد این که فرونشست اتفاق می‌افتد که شکی نیست، ۴۰۰ دشت از ۶۰۸ دشت ایران در محدوده قرمز قرار دارند و هرگونه برداشت آبی از آنها ممنوع است؛ اما این که گفته شود ایران دومین کشور در دنیا به لحاظ فرونشست است را اعتقاد ندارم.

او ادامه داد: از طرفی فرونشست به صورت نقطه‌ای است، وقتی گفته می‌شود در یک دشت فرونشست اتفاق می‌افتد، به این معنا نیست که کل دشت چند سانتی‌متر در حال پایین رفتن است. در مناطق محدودی که چاه آب وجود دارد و آب برداشت می‌شود عدد فرونشست را داریم، مثلا برای تهران یک زمانی گفته می‌شد که ۳۰ سانتی متر فرونشست داشته، اما الان میانگین عدد فرونشست در مناطق مختلف جنوب تهران بین ۶ تا ۸ سانتی‌متر است. بنابراین اگر به صورت موردی بررسی کنیم، اعداد و ارقام با آن چیزی که در این گزارش اخیر منتشر شده به هیچ عنوان تطابق ندارد و ما اعتقادی به این قضیه نداریم.

شهیدی تصریح کرد: براساس استاندارد اتحادیه اروپا، اگر در منطقه‌ای فرونشست از ۴ میلی‌متر در سال بیشتر باشد، شرایط بحرانی محسوب می‌شود. ممکن است ما در یک دشت ۱۰ سانتی‌متر فرونشست داشته باشیم، اگر با آمارهای اروپایی خودمان را مقایسه کنیم، درست است، ما در شرایط بحرانی قرار داریم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تاکید کرد که اگر بخواهیم در مجموع نگاه کنیم، شرایط ما به دلیل کاهش بارندگی که روز به روز بیشتر می‌شود و خشکسالی که ادامه پیدا می‌کند، خوب نیست و وقتی آب نباشد، فرونشست هم بیشتر خواهد شد.