تورم بی‌سابقه در بازار مسکن باعث شده است نسبت توان اقتصادی مردم با قیمت مسکن بر هم بریزد و به‌وجود آورنده وضعیتی باشد که منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده در آن تامین نشود . اما با وجود این شرایط چه افقی برای این صنعت وجود دارد؟

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران، در مورد سرنوشت بازار معاملات و ساخت مسکن در سال جاری به تجارت‌نیوز گفت: نیمه دوم سال 1402، شاهد رکود در بخش مسکن و ساخت و ساز بوده‌ایم و خرید و فروش چشمگیری اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر، قیمت‌ها با تغییر زیادی مواجه نبوده‌اند و حتی چند درصد کاهش قیمت نیز اتفاق افتاده است. او در خصوص چشم‌انداز خود از سال 1403 افزود: در حال حاضر بازار کماکان در حالت رکودی است و به‌نظر می‌رسد در چند ماه ابتدایی سال 1403 نیز تغییری در روند فعلی اتفاق نیفتد.

رهبر تصریح کرد که این موضوع ناشی از آن است که بازار مسکن تورم بالایی داشته و توان اقتصادی مردم نتوانسته به آن تعادل برسد. در نهایت نیز بازار در وضعیت رکودی فرو رفته است.

همچنین یک عضو دیگر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اظهار کرد: در حال حاضر شرایط تولید و عرضه مسکن وضعیت خوبی ندارد و این موضوع در سال آینده هم ممکن است تداوم داشته باشد؛ زیرا در سال 1402 حرکت مثبتی از جانب دولت و مجلس هم صورت نگرفته است.

فرشید پورحاجت درباره ادعاهای مجلس و دولت در حوزه مسکن عنوان کرد: آنها می‌گفتند روند اخذ مجوزهای کسب‌وکار کاهش داده شده، اما من در جایگاه یک فعال در بخش ساخت مسکن باید بگویم شرایط بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از گذشته شده است. در سال‌های گذشته اگر کسی قصد داشت به‌عنوان فعال اقتصادی پروانه و مجوز بگیرد شرایط راحت‌تری برای او وجود داشت.

او با تاکید بر اینکه سیستم ناکارآمد بانکی بر همان مدار گذشته است، ادامه داد: با تمام فشارها بانک‌ها باز هم عملا تمایلی برای پرداخت تسهیلات مسکن و مشارکت در این زمینه ندارند؛ تکلیف دولت هم که مشخص است.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان در خصوص پیش‌بینی خود از صنعت مسکن در سال آینده، خاطرنشان کرد: اگر تکه‌های پازل را کنار هم بگذاریم نمی‌توان پیش‌بینی مثبتی برای سال‌ آینده انجام داد و بازار مسکن در آینده نزدیک باید منتظر افزایش قیمت شدید باشد. دولت در سال 1402 کاری نکرده است که بتوان آینده‌ خوبی برای مسکن در سال 1403 متصور شد.