وزارت امور اقتصادی و دارایی در شرایطی نقاط مثبت و شاخص کارنامه سازمان بورس و اوراق بهادار را منتشر کرده که بسیاری از سهامداران از برخی سیاست هایی که منجر به باخت سرمایه آنها شده، گلایه دارند و معتقدند که کارنامه، آن طور که نشان داده شده هم، سراسر مثبت نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، این اقدامات اگرچه در جای خود قابل تقدیر است و زمینه را برای امیدواری هرچه بیشتر سهامداران به آینده بورس فراهم می کند؛ اما کام سهامداران همچنان از اتفاقاتی که ظرف ماه‌های گذشته در بورس رخ داده، تلخ است و باید عزمی همه جانبه در دولت برای صیانت از بورس و سهامداران شکل گیرد. در واقع، انتقاداتی که به وضعیت کنونی بورس وارد است، از دید کارشناسان دیدی متفاوت از آن چیزی دارد که وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارش خود اعلام کرده؛ چراکه برخی از اتفاقاتی که در این عرصه رخ داده؛ سایه سنگین خود را بر موفقیت‌های سازمان بورس گسترانده است.

در این میان برخی معتقدند که بازار سرمایه، به بستری برای سفته‌بازی نورچشمی‌ها تبدیل شده و فضای مهیایی برای سرمایه‌گذاری ندارد؛ از رسوایی اردیبهشت ماه گرفته تا دخالت حقوقی‌ها و حتی برخورد به شدت سلیقه‌ای ناظر مواردی هستند که مورد انتقاد فعالان بازار سرمایه قرار دارد؛ به همین واسطه اقداماتی که سازمان بورس می‌توانست انجام دهد.

از سوی دیگر، عملکرد غیرشفاف در صندوق توسعه و صندوق تثبیت نیز گوشه‌ای از ناکارآمدی دوره کنونی مدیریتی بورس را به تصویر می‌کشد. وجوه این دو صندوق یا از بیت‌المال و یا از طریق بخشی از کارمزد معاملاتی تامین می‌شود. پس می توان انتظار داشت که دو صندوق نامبرده برای متعادل سازی کل بازار به کار گرفته شود؛ چراکه بیت‌المال متعلق به تمام مردم کشور است. اما شاهد این هستیم که وجوه آنها صرفا برای تک‌سهم‌ها و شاخص‌سازی استفاده می‌شود و از آنها ردپایی در صنایع خردتر مشاهده نمی‌کنیم.

از طرفی دیگر و با انتشار گواهی سپرده خاص، تامین مالی شرکت‌هایی که با انتشار اوراق و با نرخ ۲۳ درصد انجام می شد عملا غیرممکن می‌شود و شرکت‌ها را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد؛ چرا که قاعدتا نرخ ۳۰ درصد بانک‌ها به مراتب جذاب‌تر از تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی با نرخ ۲۳ درصد است.