نماینده شیراز عنوان کرد: عوارض پروانه ساختمانی به شدت افزایش پیدا کرده است. بنا است حقوق کارمندان ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، اما عوارض ساختمانی تا ۶۰ درصد بالا رفته است. خدمات دولتی و هزینه انشعاب آب، برق و گاز هم، توام با تورم زیادی بوده است. حتی گرانی در این بخش‌ها از تورمی که بانک مرکزی هم اعلام می‌کند، بیشتر است.

علیرضا پاک‌فطرت در گفت‌وگو با اقتصاد24، تاکید کرد: اول از همه باید بگویم که دولت نمی‌تواند مسکن‌ساز خوبی باشد و آن‌ها باید تلاش کنند تا در این حوزه، تسهیل‌گر شایسته‌ای باشند. دولت مرتب شعار ساخت سالی یک میلیون مسکن را می‌دهد که فکر نمی‌کنم اصلاً این کار عملیاتی باشد. همین روند دولت باعث شده سرمایه بخش خصوصی از حوزه مسکن، خارج شود.

او افزود: متاسفانه شرایط بازار مسکن طوری شده که خیلی از مهندسان ما با شرکت و سرمایه‌هایشان در حال خروج از این بخش مهم کشور هستند و حتی برخی از آن‌ها ترجیح دادند، سرمایه‌هایشان را به دیگر کشور‌ها منتقل کنند. از طرفی، تبلیغات دولتی در حوزه مسکن بسیار بالاست و از این‌رو مردم منتظرند از طریق دولت، صاحبخانه شوند که من معتقدم دولت در این زمینه به مشکل برمی‌خورد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با وضعیت کنونی که در حوزه مسکن می‌بینیم، بیشتر ساخت و ساز در بالاشهر آن هم در کلانشهر‌ها مقرون به صرفه است و در دیگر قسمت شهرها، ساخت و ساز به لحاظ اقتصادی، جواب لازم را نمی‌دهد. یعنی سازنده سرمایه خود را در بانک نگه دارد بیشتر برایش می‌صرفد تا ساخت و ساز کند.

پاک‌فطرت عنوان کرد: مسکن‌هایی که دولت می‌سازد، در مرحله فونداسیون و اسکلت است و به زور توانسته‌ایم قسط دوم ساخت این خانه‌ها را از مردم بگیریم. برای یک مسکن ۱۰۰ متری که ۸۰ متر آن مفید است، حداقل باید دو میلیارد تومان پول از مردم دریافت کنیم که واقعاً خیلی‌ها چنین پولی را ندارند که پرداخت کنند. از سوی دیگر، بوروکراسی اداری در یکی، دو سال اخیر خیلی بدتر از گذشته شده است. هرچند گفته می‌شود خیلی از بخش‌ها دیجیتالی شده و نیازی به رفت و آمد در ادارات نیست، اما واقعیت این نیست و مدت زمان صدور پروانه در شهرداری‌ها از قبل بدتر شده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید تسهیل‌گر باشد تا شرایط در حوزه مسکن، منطقی شود. مسکن استیجاری و ساخت مسکن برای محرومان را قبول داریم که دولت بسازد، اما اینکه فراخوان داده شود و به مردم بگوییم پول بدهید تا برایتان مسکن بسازیم به هیچ عنوان قابل قبول نیست و اکنون هم داریم نتیجه منفی این کار‌ها را می‌بینیم و این کار مثل همان اشتباه زمان مسکن مهر است که سه، چهار سال رکود مسکن را پدیدار کرد و خیلی کسی در حوزه مسکن، سرمایه‌گذاری نکرد و برای همین و به یکباره، قیمت مسکن چندین برابر شد.