یک عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی عنوان کرد: اگر بخواهیم با همین فرمان حرکت کنیم، تبدیل به واردکننده فرآورده از عراق خواهیم شد و درواقع یک بازار ۸۰ میلیونی را در اختیار کشور همسایه قرار می‌دهیم و به جای اینکه بتوانیم هاب انرژی منطقه و صادرکننده فرآورده باشیم و قیمت منطقه را تعریف کنیم، منفعل خواهیم شد.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایلنا در ارزیابی برنامه‌های ایران و کشورهای همسایه در حوزه تولید و صادرات فرآورده اظهار داشت: در حال حاضر عراق در حال برنامه‌ریزی برای ساخت چندین پالایشگاه جدید است. بر این اساس بنا دارد که  ۶ پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای بسازد که هر کدام ۲ تا ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، این کشور با بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی وارد قرارداد شده و پروژه‌ها را برنامه‌های بلندپروازانه‌ای پیش می‌برد. ما نیز در حوزه فرآورده‌ها با توجه به مدار آمدن ستاره خلیج فارس توانستیم خودکفا شویم و واردات بنزین نداشته باشیم. اما با توجه به عدم تدوین پروژه‌های جدید و البته رشد مصرف دچار ناترازی در دو بخش بنزین و گازوئیل شدیم و اکنون به سمتی می‌رویم که واردات فرآورده داشته باشیم.

او افزود: متاسفانه در بحث بهینه‌سازی مصرف و تولید به دلیل اقتصاد دولتی و دستوری به مشکل خورده‌ایم، پروژه‌های عمرانی اجرا نشده، درآمدهای دولت به دلیل کاهش تولید و صادرات نفت پایین آمده و پروژه‌های عمرانی یا انجام نشده و یا اینکه روند اجرا بسبار کند است. علاوه بر اینها اجازه ندادیم که بخش خصوصی هم سرمایه‌گذاری کند. این کارشناس انرژی تصریح کرد: عراق در پروژه‌های جدید خود به این سمت رفته که بخش خصوصی بتواند در حوزه پالایشگاهی سرمایه‌گذاری کند به این ترتیب که نفت را با نرخ پایین در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار داده و فراورده را نیز با نرخ بالاتری خریداری می‌کند، همچنین از سرمایه‌گذار حمایت می‌کند، نتیجه اینکه با حمایت از تولید داخل از واردات فرآورده‌ای که با نرخ فوب خلیج‌فارس جلوگیری می‌کند، اما در ایران در زمینه تولید فرآورده سیاست مناسبی نداریم بنابراین آسیب می‌بینیم و در حوزه سوخت و دیگر حامل‌های انرژی 

ناترازی داریم.