مدت‌هاست که بحث مالیات بر عایدی سرمایه در محافل اقتصادی مطرح می‌شود. اما این طرح چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال‌های اخیر، بحث‌های متعددی درباره مالیات بر عایدی سرمایه در ایران مطرح شده است. مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی مالیات مستقیم است که به سود ناشی از انتقال دارایی‌های غیرمولد تعلق می‌گیرد. دارایی‌های غیرمولد، دارایی‌هایی هستند که به طور مستقیم در تولید کالا یا خدمات نقشی ندارند. برای مثال می‌توان از املاک با کاربری‌های گوناگون، وسایل نقلیه، طلا و ارز به عنوان نمونه‌هایی از دارایی‌های غیرمولد نام برد.

آنگونه که دولت‌مردان می‌گویند، هدف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه مقابله با سوداگرانی است که از جهش‌های قیمتی دارایی‌ها سود کسب می‌کنند. البته طبق اظهارات احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، تورم و رشد سطح عمومی قیمت‌ها تاثیری بر این مالیات ندارند زیرا رقم مالیات در این طرح، زمانی محاسبه می‌شود که تورم در آن سرمایه محاسبه و تعدیل شده باشد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که دولت برای کسری بودجه مزمن خود نیز روی درآمد حاصل از مالیات بر عایدی سرمایه حساب ویژه‌ای باز کرده است.

کاهش نابراری درآمدی

به زعم کارشناسان اقتصادی، مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد. از جمله این پیامدها می‌توان به کاهش نابرابری درآمدی اشاره کرد. چراکه این طرح به طور خاص بر سود سرمایه‌دارانی که دارایی‌های غیرمولد زیادی دارند، مالیات وضع می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به کاهش فاصله بین فقیر و غنی کمک کند.

به علاوه، مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند سبب شود که دارایی‌های منجمد، بار دیگر به چرخه تولید بازگردند و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند. با این حال، پیامدهای مالیات بر عایدی سرمایه تنها به وجوه مثبت آن ختم نمی‌شود و برخی از کارشناسان، پیامدهایی منفی نیز برای این طرح متصور هستند.

کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران

به زعم صاحب‌نظران، مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. این طرح می‌تواند باعث شود که سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مثل مسکن داشته باشند و سرمایه خود را در بازارهای دیگر و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. همانطور که در سال‌های اخیر، آمار خرید خانه توسط ایرانیان در کشور ترکیه جهش قابل توجهی را شاهد بوده است.

در نهایت، کارشناسان توصیه می‌کنند که مجلس و دولت باید با کمک گرفتن از اهل فن، مزایا و معایب این طرح را به‌خوبی ارزیابی کرده و سپس برای تصویب آن تصمیم بگیرند.