تعداد زیادی از تولیدکنندگان کوچک و متوسط مقیاس با اعتراض به سختگیری‌های بانک مرکزی، می‌گویند نتیجه بستن وام‌ها و توقف تزریق سرمایه در گردش به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، تولید را تعطیل می‌کند.

به گزارش انصاف نیوز، بانک مرکزی به عنوان تنظیم سیاست‌های پولی کشور، از ریاست محمدرضا فرزین، بر منابع و مصارف بانک‌ها متمرکز شده و به بانک‌ها، به‌خصوص بانک‌های تجاری فشار آورده است که با کنترل منابع و مصارف خود، ناترازی‌های‌شان را کاهش دهند. این سیاست درست اما مثل اغلب اوقات، به ضد خودش تبدیل شده است چرا که بانک‌های تجاری دیوار کوتاه‌تر از دیوار تولیدکنندگان نیافته‌اند و در اولین قدم، وام‌های تولید را از ستون مصارف خود قلم گرفته‌اند.

کنترل تورم به قیمت نابودی تولید

یک تولیدکننده رنگ و رزین اعلام کرد: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی بیشترین زیان را متوجه مجوعه‌های تولیدی کوچک و متوسط می‌کند.

شهرام سیدقلعه ادامه داد: واحدهای تولیدی همواره با مشکل تامین سرمایه در گردش دست به گریبان بوده‌اند اما آن‌چه اخیرا رخ داده، بستن تقریبا همه نوع تسهیلات است که باعث شده بر خلاف شعار سال، کنترل تورم از طریق توقف تولید دنبال شود.

این تولیدکننده مستقر در شهرک صنعتی زاویه شهرستان زرندیه با اشاره به هشدارهای رئیس بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز گفت: قاعدتا انتظار می‌رود بانک از سرمایه‌دار جذب پول کند و آن را به سرمایه‌پذیر تزریق کند اما بانک‌ها شیپور را از سر گشادش می‌نوازند و می‌خواهند از سرمایه‌پذیر جذب منابع کنند و بعد به همو وام بدهند.

سیدقلعه افزود: الان وقتی یک واحد تولیدی به بانک مراجعه و درخواست وام می‌کند، می‌گویند حسابت را به بانک ما منتقل کن، حسابت گردش داشته باشد، مانده داشته باشد، معدل داشته باشد تا بعد درصدی از آن مانده را به خودتان وام بدهیم! درست مانند این است که کسی دچار کم‌خونی باشد و به او بگویند فعلا چند واحد خون بده، بگذار مدتی پیش ما بماند و چند ماه بعد بیا و چند واحد خون دریافت کن!

او روش بانک‌ها برای حل مشکل ناترازی خود را یک روش ضدتولیدی و ضد توسعه‌ای خواند و تاکید کرد: سیاست اخیر بانک‌ها قطعا در کنترل تورم موثر خواهد بود اما سیاست موفقی ارزیابی نمی‌شود چون تولید را در مضیقه و تنگنا قرار داده است. این سیاست ممکن است تورم را مهار کند اما قطعا توسعه را هم مهار می‌کند و مانع رشد اقتصادی مطلوب و مدنظر می‌شود.

رانت نمی‌خواهیم، همان وام ۲۳ درصدی را بدهید

یک تولیدکننده قطعات صنعتی و پیچ و مهره مستقر در شهرک صنعتی گرمسار سیاست‌گذاران پولی کشور را چنین خطاب قرار داد: ما به دنبال هیچ رانت و حمایتی نیستیم. فقط همان تسهیلات آزاد با نرخ ۲۳ درصد را به ما بدهید تا اسیر نزول‌خوران نشویم و بتوانیم چراغ تولید را روشن نگه داریم و کارگران‌مان را حفظ کنیم. علی حکمت خاطرنشان کرد:  با شرایطی که ایجاد شده، یعنی خودداری دولت از پرداخت مطالبات پیمانکاران از یک‌سو و خودداری شبکه بانکی از پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان از سوی دیگر، امسال قطعا سال رونق تولید نخواهد بود.