کارشناسان خودرو با اشاره به دخالت وزارت صنعت در صنعت خودروسازی عنوان کردند که دخالت دولت در صنعت خودرو و حمایت از آنها موجب شده تا کار صنعت خودروسازی خراب شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل شجاعی در گفتگو با «تهران 20» در خصوص اینکه بعضی از خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودروهای دیگری را تحمیل می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه با یک آشفتگی عجیب در کلان حکمرانی و سیاست‌گذاری در صنعت خودرو مواجه هستیم. در واقع در نظام برنامه‌ریزی کشور، سند راهبردی و چشم‌انداز مناسبی برای صنعت خودرو ترسیم نشده است و با بلاتکلیفی روزمرگی می‌کنیم.

قیمت‌گذاری دستوری عامل بدقولی خودروسازان

یک کارشناس دیگر نیز با انتقاد به عملکرد ضعیف مجلس، بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری خودرو از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به شورای رقابت سپرده شده است و پس از آن خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودرو را ندارند؛ این در حالی است که خودروسازان به واسطه طرح جایگزینی خودروها در سامانه یکپارچه به بهانه‌های متفاوت، قیمت تمام شده خودرو را بیشتر می‌کنند.

عماد‍الدین جعفری تاکید کرد که قیمت‌گذاری دستوری موجب تاخیر و بدقولی خودروسازان می‌شود.

او افزود: علاوه بر این موارد، متاسفانه انحصار در بازار توسط شرکت‌های خصوصی و دولتی زیاد است و دستگاه‌های نظارتی ما هیچ‌گونه اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

شخص وزیر صمت باید پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه ساختار خودروسازان کارساز نیست، افزود: دولت نباید در کار خودروسازان دخالت کند، در واقع اگر دخالتی در کار نباشد، خودروسازان عملکرد بهتر را ارائه خواهند داد.

عزت‌الله اکبری تالار پشتی  بر لزوم بهره‌وری از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی تاکید کرد و گفت: متاسفانه دولت با تصدی‌گری در قیمت‌گذاری دستوری، موجب دخالت در کار خودروسازان شده و این موجب آشفتگی و عدم هماهنگی خودروساز در نحوه عرضه خودرو به بازار می‌شود.

او در خصوص وعده‌های خودروسازان به مشتریان، تصریح کرد: چرا وزارتخانه به خود اجازه می‌دهد که در یک سال چندین بار مدیرعامل یک خودروسازی را تغییر دهد؟

نماینده مردم تهران (اسلامشهر، ری و شمیرانات) خاطرنشان کرد: اینکه چرا خودروسازان نتوانسته‌اند به قول خود عمل کنند را باید شخص وزیر به نمایندگی از دولت پاسخ دهد نه مجلس.