یک حساب سرانگشتی از حجم گردش مالی روزانه بنزین نشان می‌دهد، روزانه تقریبا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که سهم بنزین سهمیه‌ای از آن حدود ۶۰ درصد و سهم بنزین آزاد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد گزارش شده است. همین حساب سرانگشتی نشان می‌دهد حتی با هک شدن پمپ بنزین‌ها از جیب مردم پول به جیب دولت می‌رود.

به گزارش رویداد 24، پس از آنها تلاش‌ها برای راه‌اندازی مجدد امکان سوخت‌گیری آغاز شد و هم اکنون تنها در بخشی از جایگاه‌ها امکان استفاده از بنزین سهمیه‌ای وجود دارد و گزارش‌ها حاکی از این است که در اغلب جایگاه‌ها مصرف کنندگان مجبور هستند با نرخ آزاد یعنی سه هزار تومان بنزین بزنند. در چنین شرایطی این گمانه مطرح است که فرصتی برای دولت مهیا شده تا از حذف بنزین سهمیه‌ای (نرخ ۱۵۰۰ تومانی) درآمدی کسب کرده و بنزین هم تبدیل به یکی از محل‌های درآمدی شود که به واسطه آن کسری بودجه دولت در روزهای پایانی سال جبران شود. این گمانه تا چه حد واقعی است؟

در مجموع در کل ایران ۴۳۰۰ جایگاه سوخت وجود دارد که بر اساس گفته های وزیر، حدود ۳۸۰۰ جایگاه امکان عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی پیدا کردند و ۵۰۰ همچنان بنزین با نرخ آزاد توزیع می کنند. جالب تر اینکه در همین جایگاه‌ها حتی عرضه بنزین آزاد هم با اختلال‌هایی همراه است و گزارش‌های رسیده به رویداد۲۴ نشان می‌دهد بسیاری از جایگاه‌ها که دستگاه‌های شمارش لیتر بنزین‌شان از کار افتاده با نرخ‌های بالاتری بنزین توزیع می‌کنند.

صبح روز چهارشنبه وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده بود که ۸۸ درصد جایگاه‌ها بازیابی شده‌اند. این به معنی فروش ۳۰۰۰ تومانی بنزین در ۱۲ درصد جایگاه‌های کشور است. این فروش روزانه ۸.۲۸ میلیارد تومان درآمد بیشتر برای دولت به همراه خواهد داشت. با این وصف در سه روز گذشته دولت مجموعا ۱۴۵ میلیارد تومان درآمد از منبع خرابی سامانه هوشمند سوخت داشته که در صورت استمرار این وضع، این درامد ادامه خواهد داشت. 

فرضیه‌ای که در بین مردم بیشتر از همه درباره آن صحبت می‌شود، منفعت دولت از قطع بنزین یارانه‌ای است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا اعلام کرد پالایشگاه‌های ۱۰ گانه کشور برای تولید بنزین به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند و روزانه به طور میانگین ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور سوخت می‌شود. سهم بنزین سهمیه‌ای از آن حدود ۶۰ درصد و سهم بنزین آزاد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد گزارش شده است.