رئیس سازمان بازرسی کشور از رانت‌خواری بزرگ «یک شرکت خاص» خبر داده که طی سه سال برای واردات چای و ماشین‌آلات معادل ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده اما برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی کالایی وارد ایران نکرده و بخشی از ارز‌هایی دریافتی نیز به قیمت بازار آزاد فروخته شده است.

به گزارش میزان،  ذبیح‌الله خداییان، بدون نامبردن از شرکت وارد کننده چای گفته است: «در حالی‌که قریب به یکصد شرکت تولیدی و بازرگانی، به امر واردات چای مشغول هستند اما عمده واردات توسط یک گروه تجاری خاص صورت می‌گیرد.»

وی افزود: «این گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده و طی این مدت، ۷۹ درصد از ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای، به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است».

رئیس سازمان بازرسی یادآور شد: «در سال ۱۴۰۱ نیز کل ارز تامین شده برای واردات چای حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بود که از این میزان یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار به این گروه اختصاص پیدا کرده بود».

به گفته  وی، مهلت مابقی ارز‌های دریافتی این گروه نیز رو به پایان است و میزان ارز رفع تعهد نشده در حوزه واردات چای برای این شرکت تا عدد نزدیک به ۲ میلیارد دلار قابل افزایش است. میزان چای مورد نیاز ایران حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است و حدود ۷۰ درصد آن وارداتی است.