رامتین موثق

با نزدیک شدن به فصل سرما و طبق تجربه‌های پیشین انتظار ناترازی و قطعی گاز وجود دارد. اما همزمان مسئولین مدعی افزایش ذخایر گازی و حل مشکل ناترازی هستند اما از طرفی افزایش مصرف را گوشزد می‌کنند که شاید آماده‌سازی اذهان برای وجود ناترازی است.

دیروز وزیر نفت با اشاره به اینکه ماههای سرد سال به خصوص در استان‌های غربی کشور به آرامی در حال فرارسیدن است، گفت: شرکت دیس‌پچینگ شرکت ملی گاز روز گذشته در گزارشی اعلام کرد مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده ۴۶۵ میلیون مترمکعب بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی: بخش خصوصی در زمینه تأمین انرژی به‌خصوص برق بسیار تلاش می‌کند، اما دولت تمایل ندارد بخش خصوصی را در حوزه انرژی بازی دهد

به گزارش ایسنا، جواد اوجی در حاشیه جلسه هیأت دولت از ذخیره‌سازی سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در مخازن طبیعی کشور خبر داد و افزود: کلیه پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز را به صورت اورهال انجام دادیم. تولید گاز خام از ابتدای دولت ۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده است. بیش از ۳.۲ میلیارد لیتر سوخت مایع برای نیروگاه‌ها و صنایع ذخیره‌سازی شده است. او این ذخیره‌سازی را رکورد زدن خواند.

افزایش   مصرف  گاز   و   بنزین

وزیر نفت همچنین اعلام کرد: براساس گزارش‌ها در روزهای گذشته نزدیک به ۴۶۵میلیون مترمکعب مصرف داشتیم که رشد مصرف گاز نسبت به سال گذشته را به ‌میزان ۶ درصد نشان می‌دهد.

اوجی افزود: خوشبختانه نسبت به سال گذشته روزی 36 میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه دادیم، همچنین  روزی 6 میلیون مترمکعب بیشتر به صنایع گاز دادیم و نزدیک به 20 میلیون لیتر سوخت مایع کمتر مصرف شد که برای کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است.

او تاکید کرد: 11.5 میلیون مترمکعب از گازهای سمی مشعل را جمع‌آوری کردیم و برنامه ما این است که این میزان تا پایان سال به 18 میلیون مترمکعب برسد، علاوه بر این در راستای گازسوز کردن خودروهای عمومی تمامی تلاش ما برای وانت‌بارها و تاکسی‌ها است که در بحث هوای پاک اثرگذار است.

همچنین مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رقم مصرف و تولید بنزین را در حال حاضر بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: فعلا تولید و مصرف تقریبا سربه‌سر است. جعفر سالاری‌نسب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره میزان تولید و مصرف بنزین اظهار داشت: در حال حاضر توزیع بنزین طبق روال خودش انجام می‌شود و البته میزان تقاضا و  مصرف بالاست. اما مشکلی در ذخیره‌سازی نداریم و بنزین به اندازه کافی و نیاز کشور در مخازن ۸۲گانه کشور وجود داشته و از مسیر نفتکش‌ها، ریل و خطوط به مقاصد منتقل می‌شود.

ممنوعیت   تبلیغ   کولر   گازی!

اما همیشه یکی از راهکارهای مسئولین در برخورد با ناترازی فشار بر مصرف‌کننده بوده و هست. همین روش هم چند روز پیش جنجالی شد. پنجم آذر، وزیر نیرو با بیان اینکه در شورای عالی انرژی مصوب شد تبلیغات کولرهای گازی در سراسر کشور بجز مناطق گرمسیری ممنوع شود، ادامه داد: این موضوع به زودی عملیاتی خواهد شد و رسانه‌های کشور باید در مورد مذمت و مشکلات استفاده از کولرهای گازی در سراسر کشور و مناطق عادی و سردسیر از نظر عادی و طبی اطلاع‌رسانی گسترده کنند.

علی‌اکبر محرابیان در جلسه با مدیران صنعت برق و مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق از به کارگیری شیوه نوین مدیریت مصرف در بخش خانگی خبر داد و گفت: به محض آماده شدن زیرساخت‌ها جزئیات این شیوه اعلام خواهد شد، به گونه‌ای که هر فرد در هر لحظه مصرف، تحت تاثیر اطلاع‌رسانی و شیوه‌های انگیزشی تصمیم به مصرف کردن یا نکردن خواهد گرفت.

در همین خصوص رئیس اتاق بازرگانی ایران نوشت: «مصوبه شورایعالی انرژی مبنی بر ممنوعیت تبلیغ کولر گازی جز در مناطق گرمسیر، حقیقتا معرفی نسل و سطح جدیدی از کیفیت در حکمرانی اقتصادی هوشمند است! آینده اکوسیستم تولید و مصرف انرژی ایران در آینه همین مصوبه سرشار از خرد و هوشمندی بوضوح مشخص است.»

اما چرا دلیل این ناترازی عمدتا متوجه مردم می‌شود و نه روش‌های تامین و تولید گاز؟!

مهراد عباد در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: در بحث ناترازی انرژی بخش خصوصی هزینه بالاتری نسبت به دولت می‌پردازد. وقتی کارخانه به دلیل نبود انرژی تعطیل می‌شود استهلاک ماشین‌ها بالا می‌رود و آسیب می‌بینند؛ اما برخی صنایع به وسیله لابی‌هایی که در تامین انرژی دارند، خود را مستثنی می‌کنند و این به بی‌عدالتی در رقابت هم منجر می‌شود

افزایش  تولید  در گرو   افزایش   مصرف

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» تاکید کرد که افزایش مصرف به ذات چیز بدی نیست و وقتی انتظار توسعه و افزایش تولید و جمعیت وجود دارد، پس مصرف هم ضرورتا باید افزایش یابد.

مهراد عباد درباره برخورد مسئولین با این روند افزایش مصرف گفت: برخی از مسئولین حتی صنایع را درباره افزایش مصرف تهدید می‌کنند و درحال‌حاضر برای تولیدکننده مصرف برای تولید به معضل تبدیل شده است.

او تاکید کرد: تامین انرژی موردنیاز صنایع جزو وظایف دولت است، اما اکنون بازخواست می‌کنند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در واکنش به روش وزیر نیرو برای ممنوعیت تبلیغ کولرگازی و فشار بر مصرف‌کننده اظهار کرد: مسلما چنین روش‌هایی اثر مثبتی ندارد و گاه تاثیر معکوس می‌گذارد. این روش‌ها جامعه را عصبانی‌تر می‌کند. عباد با اشاره به اینکه تامین انرژی جزو وظایف اولیه هر دولتی است بیان کرد: وقتی خودمان قادر به تولید به هر دلیلی از جمله تحریم‌ها و موانع داخلی نیستیم، باید میزان لازم  را وارد کنیم. اما اکنون اصرار داریم انرژی موردنیاز را از تولید داخل تامین کنیم.

ضرورت   ارتقای  تکنولوژی   و     ورود بخش  خصوصی

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در ادامه عنوان کرد: ذخیره‌سازی در ایران بیشتر ذخیره‌سازی به صورت فاز گازی است. اما در بقیه دنیا گاز طبیعی را به صورت مایع شده ذخیره می‌کنند که فضای کمتری می‌گیرد، به صرفه‌تر است و جابه‌جایی راحت‌تری دارد. متاسفانه در کشور با این تکنولوژی آشنا نیستیم و ذخیره‌سازی به این صورت نیست.

عباد تصریح کرد: ما باید حتما تکنولوژی سیستم گازی را در حالت‌های مختلف به روز کنیم. هم در برداشت گاز نیاز به تجهیزات و فناوری جدید داریم و هم در انتقال. همچنین یک هدررفت بسیار زیادی در شیوه لوله‌کشی گاز خانگی داریم. اکنون مسئولین شرکت ملی گاز که وظیفه لوله‌کشی صحیح برای جلوگیری از هدررفت را دارند، صرفا ابزار نگرانی می‌کنند.

او تاکید کرد: شاید یکی از مشکلات اساسی در ذخیره‌سازی این است که امکان جمع‌آوری و خالص‌سازی بسیاری از گازهایی که هدر می‌رود نیست. همچنین از طریق لوله‌های خانگی ۲۰ درصد گاز هدر می‌رود و شاهد آن رگلاتورهای خانه‌هاست که از برخی خانه‌هایی که در آن نصب هستند بوی گاز استشمام می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی درباره نقش بخش خصوصی در تامین انرژی یادآور شد: بخش خصوصی در زمینه انرژی به خصوص برق بسیار تلاش می‌کند، اما دولت تمایل ندارد بخش خصوصی را در حوزه انرژی بازی دهد. 

عباد خاطرنشان کرد: انجام یک سلسله اقدامات برای رفع مشکل ناترازی انرژی لازم است. اولین اقدام بحث فرهنگی است زیرا به هرحال مصرف انرژی در کشور زیاد است. در کنار این، باید امکانات تولید داخلی را گسترش و ارتباطات بین‌المللی را ارتقا دهیم. مسأله مهم دیگر در بحث ناترازی انرژی این است که بخش خصوصی با این ناترازی هزینه بالاتری نسبت به دولت می‌پردازد. وقتی کارخانه به دلیل نبود انرژی تعطیل می‌شود استهلاک ماشین‌ها بالا می‌رود و آسیب می‌بینند؛ اما برخی صنایع به وسیله لابی‌هایی که در تامین انرژی دارند، خود را مستثنی می‌کنند و این به بی‌عدالتی در رقابت هم منجر می‌شود.