یک کارشناس حوزه انرژی گفت: نفت گران در صورتی به نفع ایران است که دستمان برای صادرات به هر نقطه‌ای باز باشد و مشمول تحریم نباشیم. یعنی بتوانیم نفت خود را به میزانی که می‌توانیم تولید و به بازار تزریق کنیم در این صورت شکی نیست که درآمدها افزایش پیدا خواهد کرد.

علی‌اصغر زرگر در گفتگو با ایلنا تاکید کرد: اگر ایران بتواند مازاد تولید نفت خود را به بازار تزریق و بفروشد و منابع مالی که از این طریق بدست می‌آید را براحتی در دسترس داشته که بتواند به واردات مورد نیاز پرداخته و یا اینکه ذخایر ارزی را ارتقا دهد، آنگاه می‌توان گفت که ما نیز از نفت با قیمت بالا بهره برده‌ایم. بنابراین افزایش درآمد ایران از مسیر صادرات نفت مشروط به این است که بتوانیم به منابع مالی خود دسترسی پیدا کنیم.

او افزود: اما در عین حال باید گفت باتوجه به اینکه هنوز اقتصاد ایران به صادرات نفت وابسته است بخشی مهمی از درآمد خود را از نفت بدست می‌آورد؛ هرگونه افزایش قیمت نفت به سود ایران است به شرطی که درآمد خود را به مصرف بهینه رسانده، سرمایه‌گذاری درازمدت داشته و نوسازی کارخانجات و ماشین‌آلات را انجام دهیم. این کارشناس حوزه انرژی در ارزیابی پیش‌بینی‌ها در زمینه رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری اظهار داشت: قیمت نفت به برخی عواملی در بازار بین‌الملل از جمله عرضه و تقاضا و بورس‌بازی در بازارهای فروش مثل روتردام وآمستردام و دیگر بنادر، به میزان ذخایر استراتژیک برخی کشورها مثل امریکا، همچنین به برخی بحران‌های بین‌المللی مثل جنگ و فصول مختلف بستگی دارد.

زرگر تصریح کرد: باید بدانیم آیا در حال حاضر عرضه به اندازه‌ای که تقاضا وجود دارد نیست و این موجب رشد قیمت می‌شود و یا اینکه به فصل سرما نزدیک می‌شویم و تقاضا برای منابع انرژی بیشتر می‌شود و یا اینکه فعالیت‌های اقتصادی در کشورها رشد می‌کند و به تقاضای بیشتر منجر می‌شود؟