نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز دوشنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۲ گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند. 

به گزارش  اقتصاد آنلاین،  قبل از  آغاز جلسه علنی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست  غیرعلنی  گزارشی پیرامون لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان ارائه کرد. بنا به دستور کار اعلامی از سوی مجلس شورای اسلامی از دیروز بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس آغاز شد و در صورت تصویب کلیات، نمایندگان هر روز در دو شیفت کاری به بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه خواهند پرداخت.

مخالفان چه گفتند؟

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه رحمت‌الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی فصل بندی‌های لایحه برنامه هفتم اشکال دارد و در مواردی تناقضاتی وجود دارد و قابلیت و ضمانت اجرایی ندارد.

از دیگر مخالفان سید محمد مولوی نماینده آبادان بود و با تاکید بر اینکه باید برخی اهداف لایحه برنامه هفتم واقع‌بینانه‌تر شود، بیان کرد: با وجودی که مساله‌شناسی در لایحه به خوبی پیش‌بینی شده اما اولویت‌بندی‌ها درست نیست.

همچنین حسین رجایی با اشاره به دنبال کردن بحث ساماندهی کارکنان دولت توسط مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اما در نهایت با رفت و آمد بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد و اکنون جوانان بلاتکلیف هستند، تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه در خصوص ساماندهی کارکنان دولت سکوت کرده است.

نظر موافقان چه بود؟

از طرف دیگر رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی از موافقان این لایحه بود. موسی غضنفرآبادی  با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس حدود ۸ هزار پیشنهاد در لایحه برنامه هفتم توسعه طرح کردند، گفت: روح امید و پیشرفت در همه ابعاد لایحه برنامه هفتم توسعه دیده می‌شود.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان در موافقت با کلیات این لایحه از تغییرات انجام شده بر لایحه از سوی کمیسیون تلفیق دفاع کرد و افزود: اولین ایراد برخی از مخالفان به لایحه برنامه هفتم این است که می‌گویند لایحه دولت در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تغییرات بسیاری داشته‌ است؛ الان من سوال دارم که آیا لایحه دولت حفظ وضع موجود نبود؟ البته مواردی از الحاقات وجود دارد که دولت معتقد است توان اجرای آن را ندارد که در بررسی جزئیات باید به این موارد در رسیدگی شود.

در ادامه  دشتی‌اردکانی  ازاعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه مساله‌محور بودن برنامه هفتم مورد توجه این کمیسیون بوده، افزود: البته ما نمی‌گوییم که این لایحه اکنون بی‌عیب است قطعا معایبی دارد اما همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در جریان رسیدگی در صحن مواد دارای ایراد به کمیسیون تلفیق باز می‌گردد تا اشکالات برطرف شود.