بازار طلا و سکه نشان می‌دهد در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۶۸۸ تومان بود که این رقم در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت سکه نیز با کاهش ۲ میلیون تومانی مواجه بوده است. این ارقام در طی ۵ ماه اخیر با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بود اما تقریبا در این مدت بازار با شوک‌ های قیمتی مواجه نشد.

یک کارشناس بازار طلا در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد هفته گذشته قیمت جهانی و فلزات دیگر سیر نزولی پیدا کرد و قیمت انس جهانی ۳۰ دلار کاهش یافت. سیر صعودی قیمت ارز هم متوقف شد. به همین دلیل قیمت طلا و سکه نزولی شد که این سیر نزولی به صورت شوک نبود و شیب آن ملایم بود.

محمد کشتی‌آرای به رکود بازار طلا و سکه اشاره کرد و گفت دادوستد‌ها به دلیل ایام محرم و صفر کاهش پیدا کرده است اما وضعیت مناسب است. او ادامه داد: از اتفاقات مثبت این بود که بازار آرام و باثبات است و هیجانات کاذب در آن مشاهده نمی‌شود که همین وضعیت باعث کاهش حباب سکه در هفته گذشته و رسیدن آن به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. کشتی‌آرای به کاهش قیمتی حدود ۵۰ هزار تومانی طلای ۱۸ عیار اشاره کرد و این کاهش قیمت را تحت تاثیر آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی دانست و اثر آن را تمام شده اعلام کرد.  این کارشناس اقتصادی تاثیری بین پیش‌فروش خودرو و بازار طلا نمی‌بیند و در پایان گفت: ثبت‌نام خودرو تقاضا را کاهش داد اما باعث کاهش قیمت نشد؛ قیمت طلا جهانی است و ربطی به بازار داخلی ندارد که عرضه طلا زیاد شود و قیمت‌ها کاهش یابد.

اما در گفتگوی یکی از اعضای اتحادیه طلا و جواهر تهران با اقتصاد آنلاین اعلام شد اثر آزادسازی منابع ارزی فعلا ادامه دارد. ابراهیم محمدولی گفت: هر گرم مثقال طلا تا ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار هزار تومان هم رسیده بود ولی امروز به زیر ۱۰ میلیون تومان آمده و در آخرین قیمت‌ها ۹ میلیون و ۹۳۰ تا ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد و اگر این اخبار مثبت ادامه‌دار باشد می‌تواند تاثیرهای ۲ تا ۳ درصدی کاهشی در بازار داشته باشد. او در خصوص این روند مثبت اظهار کرد: به دلیل شرایط که بازار در ماه محرم و صفر دارد این شوک قیمتی رخ نداد اما اینکه پس از ماه شرایط چگونه باشد در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست.

محمدولی به تاثیرات ثبت‌نام خودرو به قیمت طلا اشاره کرد و ادامه داد: چون بازار طلا در رکود قرار دارد و داد و ستدی انجام نمی‌شود افراد نقدینگی خود را به سمت خودرو می‌برند که این اتفاق می‌تواند در بازار اثر داشته باشد اما تاثیر آن در قیمت سکه مشهودتر است برای مثال اگر اثر پیش‌فروش خودرو بر قیمت‌های بازار سکه ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد این رقم برای قیمت طلا ۱۰ تا ۱۲ درصد است.