علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه هفته گذشته در یک نشست خبری به دستاوردهای دولت ابراهیم رئیسی در تامین برق کشور اشاره کرد و گفت: «تا دو سال پیش جدول روزانه قطع برق می‌دادند، اما امروز با وجود اینکه ۸ هزار مگاوات مصرف برق افزایش پیدا کرده، اما جدول قطعی برق خانگی نداریم.»

به گزارش رویداد 24،‌ تلاش دولت برای عدم قطع برق خانگی در سالی که به انتخابات مجلس منتهی می شود، ستودنی است اما ادعای سخنگوی دولت در مورد عدم قطع برق در دو سال گذشته کمی باورنکردنی است. دو تابستان گذشته (دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی) از پر قطعی‌ترین تابستان‌های یک دهه اخیر بوده است. حتی اگر مشکلات تابستان ۱۴۰۰ را همچنان بر گرده دولت روحانی بگذاریم، قطعی‌های مکرر در تابستان ۱۴۰۱ و امسال نتیجه سوء مدیریت دولت رئیسی بوده است. تابستان ۱۴۰۱ همه مناطق تهران به صورت مقطعی دچار قطعی برق بودند و گزارش‌ها نشان می‌دهد نحوه تامین برق صنایع کشور در تابستان امسال خسارت سنگینی به تولید وارد خواهد کرد.

وضعیت برق شهرک‌های صنعتی

گزارش‌هایی به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور از ابتدای تابستان قطعی مستمر برق را تجربه کرده اند و در یک هفته گذشته این قطعی‌ها تشدید شده است. یکی از اهالی شهرک صنعتی حاجی‌آباد گرمسار به رویداد۲۴ گفته این شهرک صنعتی از اول خرداد ماه هفته‌ای یک روز برق نداشته است.

او گفته این برنامه برای اغلب شهرک صنعتی‌ها از اول خرداد اجرا شده، به این صورت که تقسیم کرده‌اند و هر منطقه یک روز در هفته برق نداشته است. به گفته این فرد، شهرک‌های صنعتی چهاردانگه، عباس‌آباد و شمس‌آباد تهران به انضمام شهرک صنعتی شکوهیه قم، شهرک صنعتی شرق سمنان و نصیر آباد هفته‌ای یکبار دچار قطعی برق بودند، اما از مرداد ماه این قطعی‌ها به هفته‌ای دوبار افزایش یافته است.

ابتدای تابستان معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفته بود: «قطع برق با هماهنگی و اطلاع قبلی و به‌صورت سهمیه بندی شده و یک روز در هفته است. اما ظاهرا این برنامه هم در موارد متعدد نقض شده است.» پیش از این «عبدالوهاب سهل‌آبادی» رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران به سایت اقتصاد۲۴ گفته بود قطع ناگهانی برق صنایع در سال جاری، آسیب جبران‌ناپذیری به حوزه تولید و اشتغال کشور وارد کرده و پیگیری دریافت خسارت‌های ناشی از خاموشی‌ها در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

صنعت فولاد: دروغ می‌گویند، وضع برق بهتر شده است

خبرگزاری‌های نزدیک به دولت هم در طول تعطیلی سراسری کشور به دلیل گرمای هوا (ناتوانی در تامین برق)، از افتخارات دولت در تامین برق قلم‌فرسایی کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم گزارشی نوشته و مدعی شده «برق قطع نشد و ایران به جایگاه هفتم تولید فولاد دنیا رسید»؛ این در حالی است که «رضا شهرستانی» عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به رویداد۲۴ گفته قطعی برق امسال از سال گذشته هم بدتر است. او گفته از ابتدای تابستان جدول قطعی داده بودند، ولی به آن هم عمل نکردند. شهرستانی درباره گزارش خبرگزاری‌های نزدیک به حاکمیت درباره تامین برق صنعت فولاد واکنش نشان داده و گفته همه این حرف‌ها دروغ است. اول تابستان قطعی‌ها را با یک روز در هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب شروع کردند و بعد این قطعی‌ها تبدیل به دو روز در هفته شد. الان به جایی رسیده که در ۹ روز اخیر کلا از ۸ تا ۱۲ شب برق نداریم و در این مدت تولید به صفر رسیده است.