پنج روز از حراج ربع سکه در مرکز مبادلات می‌گذرد اما هنوز امکان دسترسی به ربع سکه مرکز مبادلات در صرافی‌ها وجود ندارد.

 به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، پاسخ اغلب صرافی‌ها به این سئوال که آیا سکه مرکز مبادله را دارید؟ منفی است. این صرافی‌ها، صرافی‌هایی هستند که نامشان در سایت بازار متشکل ارزی درج شده است. اغلب صرافی‌ها وقتی با این پرسش روبرو می‌شوند که اگر سکه مرکز مبادله ندارید، چرا نامتان در این سامانه درج شده است؟ می‌گویند ما اطلاعی از موضوع نداریم و چیزی برایمان ابلاغ نشده است.

طی دو روز گذشته جستجوی تلفنی و حضوری برای اطلاع از وضعیت عرضه سکه با در بسته روبرو شد به طوری که امکان خرید از هیچ کدام از صرافی‌ها فراهم نبود.

معاون مرکز مبادله ایران دلیل این اتفاق و نبود سکه مرکز مبادله در صرافی‌ها را تکمیل نشدن مدارک مورد نیاز صرافی‌ها برای مشارکت در این حراج‌ها دانست.

مسعود توکلی، گفته است: مقدماتی برای مشارکت صرافی‌ها در حراج‌های ربع سکه وجود دارد که باید انجام شود اما بسیاری از آن‌ها این مراحل را هنوز طی نکرده‌اند.

وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که در این زمینه صرافی‌ها باید انجام دهند این است که باید نماینده خود را با وکالت نامه رسمی و محضری به بانک مرکزی و مرکز مبادله معرفی کنند تا بتوانند سکه‌های خریداری شده را از خزانه بانک مرکزی تحویل بگیرند. این درحالی است که بسیاری از صرافی‌ها هنوز این کار را انجام نداده‌اند. بنابراین علت اینکه مردم به سختی می‌توانند یا نمی‌توانند ربع سکه را در صرافی‌ها به نرخ مرکز مبادله پیدا کنند، همین است.

معاون مرکز مبادله ایران اعلام کرد: در روزهای اخیر سرعت تحویل و تکمیل مدارک مذکور از سوی صرافی‌ها رشد قابل توجهی داشته است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی این فرآیند کامل شود و شاهد مشارکت گسترده‌تری در معاملات ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران باشیم.

از سه شنبه هفته گذشته (۱۵ فروردین ماه) نخستین حراج ربع سکه در مرکز مبادله انجام شد و میانگین قیمت کشف شده در این مرکز به حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، اما با وجود گذشت پنج روز مردم عادی هنوز امکان خرید سکه به این نرخ را ندارند و بهای این کالا در بازار آزاد  حدود ۱۲ میلیون تومان است .

 هدف از عرضه سکه در بازار مبادله شکست حباب سکه در بازار بوده است اما ناهماهنگی‌ها در این حوزه طبیعتا سبب شده است که نه تنها حباب موجود شکسته نشود بلکه خریداران با نوعی سردرگمی مواجه شوند . نبود سکه به نرخ اعلامی مرکز مبادله طلا و ارز سیگنالی منفی را به بازار مخابره کرده و رشد قیمت را به همراه داشته است.  به نظر می‌رسد ضرورت دارد فهرست صرافی‌هایی که قادر به عرضه سکه هستند از سوی بازار مشتکل ارزی اعلام شود چرا که نوعی سردرگمی در بازار در این حوزه وجود دارد.