رئیس کل بانک مرکزی با تشریح مشوق‌های در نظر گرفته شده برای دارندگان حساب‌های تجاری، از اجرای مرحله پیش آزمایشی رمز ریال بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی با بیان اینکه در حوزه رمزارزها مجموعه اقداماتی که باید در بانک مرکزی انجام می شد به سرانجام رسیده است و در حال حاضر در حوزه وزارت صمت بخش‌های دیگر کارها در حال انجام است، تصریح کرد: اگر کسی مجوزی را برای استخراج رمز ارز دریافت کرده است می‌تواند رمز ارز استخراج شده را در سامانه مشخصی عرضه کند و واردکننده با ثبت سفارشی که از وزارت صمت دریافت می‌کند این رمز ارز را دریافت کند و از محل آن واردات انجام دهد.

وی افزود: این سامانه به صورت مشترک میان بانک مرکزی و وزارت صمت طراحی شده که در آن سامانه، رمز ارز ارائه می‌شود و واردکنندگان با دریافت رمز ارز اقدام به واردات می‌کنند ضمن آنکه هم اکنون آیین‌نامه مربوط به استخراج رمز ارز در دولت به تصویب رسیده است و عرضه آن نیز در بازار با هدف انجام واردات خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه هرچند پیش از این هم همین فرایند در مورد رمز ارز وجود داشت اما اصلاحاتی در این بخش انجام شد، گفت: بر این اساس به افرادی که مجوز استخراج رمز ارز را دریافت کرده اند اجازه داده می‌شود تا از محل رمز ارز استخراج شده واردات انجام دهند و هم اکنون کار در وزارت صمت در حال پیگیری است.

صالح آبادی با بیان اینکه هم اکنون زیر ساخت لازم در بانک مرکزی مهیا شده است، گفت: اما مجموعه اقداماتی باید در وزارت صمت نهایی شود تا این امکان فراهم شود، چون در گذشته فقط امکان خرید ارز در سامانه وزارت صمت فراهم بود و حالا باید امکان خرید رمز ارز نیز فراهم شود که فرایندی زیرساختی و فنی است.

وی افزود: طی روزهای اخیر فرایند پیش از راه‌اندازی آزمایشی رمز ریال با رقم یک میلیارد تومان و با ارائه رمزریال به تعداد محدودی از افراد شروع و عملا مرحله پیش آزمایشی آن در دو بانک ملی و ملت  اجرایی شده است و دو فروشگاه هم برای استفاده از این رمز ریال تعیین شدند و کار در مرحله قبل از آزمایشی را آغاز کرده‌اند تا پس از برطرف کردن مشکلات احتمالی، وارد مرحله رسمی آزمایشی آن اجرایی شود که امیدواریم تا پایان شهریور به این مرحله برسیم‌.

صالح آبادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی مجموعه اقداماتی را که در این زمینه باید انجام می‌داد را آغاز کرده است،  افزود: این موضوع باید در هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس به تصویب می‌رسید تا امکان آغاز رسمی کار فراهم می‌شد، لذا هم اکنون آغاز کار با مبلغ یک میلیارد تومان در این هئیت به تصویب رسید و کار از هفته گذشته آغاز شد و امیدواریم تا پایان شهریور ماه روند فرایند آزمایشی کار با رمرز ریال با وسعتی بیشتر از شرایط کنونی آغاز شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با حکمرانی ریال شفافیت در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌هایی که در اقتصاد ملی کشور وجود دارد به سمت فعالیت‌های مولد هدایت می‌شوند، افزود: بر این اساس مشوق‌هایی باید پیش‌بینی شود که این سرمایه‌ها به سمت بخشهای مولد اقتصادی هدایت شوند.

وی افزود: این حرکت زمینه ساز رشد اقتصادی می شود ضمن اینکه  فعالیت‌هایی که در راستای پولشویی است مورد رصد قرار می گیرد و با فعالیت‌های پولشویی مبارزه می‌شود.

 

 

 

 

///////////////////////////////////////////////////////////////////