ایسنا- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است بخش‌ عمده‌ای از مشکلات صنعت هواپیمایی که منجربه افزایش سن ناوگان و افزایش تاخیرات پروازها شده، ناشی از تصمیمات فراقانونی و جلوگیری از آزادسازی نرخ بلیت است.

مقصود اسعدی سامانی درباره علل افزایش متوسط سن ناوگان هوایی ایران، گفت: یکی از دلایل اصلی این است که در این سال‌ها به‌خصوص از سال ۱۳۹۷ به بعد، به خاطر محدودیت‌هایی که برخلاف قانون برای متعادل‌سازی نرخ بلیت اعمال شد، شرکت‌ها عملا نتوانستند هواپیمای جدیدی به ناوگان خود اضافه کنند و هواپیماهایی هم که از گذشته خریداری شده، به تدریج سنشان بالاتر رفته است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ ما ۲۶۸ فروند هواپیما داشتیم و در آن سال حدود ۱۷ میلیون مسافر داخلی را جابه‌جا کردیم، با اجرایی شدن قانون آزادسازی نرخ بلیت، شرکت‌ها توانستند با توجه به عرضه‌وتقاضا، نرخ تسعیر ارز و قیمت تمام‌شده، بلیت‌های خود را عرضه کنند و تا سال ۱۳۹۷، تعداد ناوگان ما با اضافه شدن ۵۳ هواپیما، به ۳۲۱ فروند رسید و تعداد مسافران هم به ۲۴ میلیون افزایش یافت. این نشان داد که آزادسازی باعث شده مردم سفرهای خود را مدیریت کرده و بیشتر از صنعت هواپیمایی استفاده کنند، هم مردم استفاده بیشتری از مزایای حمل ونقل هوایی بردند، در رونق مناطق کم‌برخوردار هم تاثیر خود را گذاشت و صنعت هواپیمایی توانست هواپیماهای جدیدتری را وارد ناوگان کند و در کل به اقتصاد کشور کمک کرد.