به دنبال تحولات اخیر در سیاست خارجی بازار ارز شاهد افت قیمت‌ها بود، به‌طوری‌که هر دلار آمریکا در ساعات اولیه بعدازظهر شنبه 20 اسفند بین 44 و 800 تا 44 و 950 در بازار آزاد معامله شد. هر یورو هم به کمتر از ۴۹ هزار تومان رسید. از روز جمعه و در پی اعلام توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط و از سرگیری روابط دیپلماتیک، روند نزولی دلار شدت بیشتری پیدا کرده است. لازم به ذکر است که پیش از اعلام توافق، دلار در بازار آزاد در محدوده 49 هزار تومان بود. برخی اخبار دیگر در کنار توافق تهران - سعودی، از جمله افزایش احتمال توافق با امریکا بر سر مبادله زندانی و آزادسازی بخش‌هایی از پول‌های ایران در عراق ممکن است در روند نزولی فعلی نقش داشته باشد.

نگهداشتن نرخ کشفی در ۴۲ هزار تومان جای تعجب دارد

رئیس کانون صرافان ایران اظهار داشت: امروز (شنبه) که نرخ دلار بیش از 30 درصد کاهش داشته است، نگهداشتن نرخ در مرکز مبادله و بازار متشکل در 42 هزار تومان کمی جای تعجب دارد.

رئیس کانون صرافان ایران: رفتار بازار براساس عرضه و تقاضا است و در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا در بازار نشان می‌دهد که نرخ دلار کشش کاهش تا کانال 30 هزار تومان را دارد اما به شرطی که موانعی در مسیر کاهش نرخ ارز ایجاد نشود

کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره ریزش نرخ دلار در بازار آزاد پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان گفت: دلار 45 هزار تومانی در حال حاضر در بازار خریدار ندارد و تقاضا برای خرید دلار تقریبا به صفر رسیده ‌است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط ایجاد شده و همچنین افزایش عرضه دلار در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی احتمال برگشت نرخ دلار به کانال 30 هزار تومان وجود دارد، تاکید کرد: رفتار بازار براساس عرضه و تقاضا است و در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا در بازار نشان می‌دهد که نرخ دلار کشش کاهش تا کانال 30 هزار تومان را دارد اما به شرطی که موانعی در مسیر کاهش نرخ ارز ایجاد نشود. رئیس کانون صرافان ایران گفت: در حال حاضر عرضه از تقاضا پیشی گرفته و نرخ‌ها به سرعت در حال برگشت به قیمت‌های پایین‌تر هستند.   

سلطانی‌زاده ادامه داد: در برابر ذهنیت افرادی که کاهش نرخ دلار بسیار تعجب‌برانگیز است باید یادآور باشیم که نرخ دلار در ابتدای امسال در کانال 20 هزار تومان بوده و در حال حاضر براساس تمام فاکتورهای رسمی تشخیص نرخ خیلی دور از ذهن نیست. وی افزود: البته آنطور که انتظار می‌رود هنوز تعداد وسیعی از صرافان وارد چرخه خرید ارز از پتروشیمی‌ها نشده‌اند که به طور قطع با افزایش این روند باز هم شاهد بهبود نرخ دلار در بازار خواهیم بود.    

رئیس کانون صرافان ایران درباره اینکه چرا در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد چندین هزار تومان کاهش یافته اما در بازار متشکل نرخ دلار بر روی نرخ 42 هزار تومانی باقی مانده است، تاکید کرد: زمانیکه نرخ دلار در انواع کانال‌ها نزدیک به 60 هزار تومان بود نرخ دلار در مرکز مبادله 41 هزار و 590 تومان کشف شد. اما روز شنبه که نرخ دلار بیش از 30 درصد کاهش داشته نگهداشتن نرخ در مرکز مبادله و بازار متشکل در 42 هزار تومان کمی جای تعجب دارد.

 رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات: باید صبور بود تا جزئیات توافق مشخص شود؛ اما آنچه که مشهود است اثر بار روانی آن در بازار است. درعین‌حال پیش‌بینی می‌شود بازگشایی سفارت عربستان نویدبخش همکاری‌های آتی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس باشد

احتمال تزریق پول‌های بلوکه شده بصورت درهم

رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران و امارات نیز در مورد تأثیر توافق ایران و عربستان بر بازار ارز، گفت: ایران با چین هم مراودات اقتصادی سنگینی دارد و موضوع پو‌ل‌های بلوکه شده ایران در چین مطرح است و اگر این پول‌های بلوکه شده از چین به شکل درهم از امارات برگردد، به طور قطع این درهم‌ها در بازار ارز ایران اثر می‌گذارد.

فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با ایلنا درباره اثرگذاری از سرگیری روابط ایران و عربستان بر روابط ایران و امارات و همچنین ادعای سرازیر شدن درهم از امارات افزود: تاثیر ارتباطات ایران و عربستان در منطقه غیر قابل انکار است و به طور قطع هر چه که این روابط دامنه‌تر و بلندمدت ادامه پیدا کند، تاثیر آن به مراتب بیشتر خواهد بود. اگر مشکل ایران با عربستان برطرف شود، گشایش‌های خوبی رخ می‌دهد و این گشایش‌ها جایگاه ایران را در منطقه تغییر می‌دهد.   

وی ادامه داد: جزئیات این توافق هنوز منتشر نشده است، اما انتشار همین خبر بار روانی مثبت برای بازار به همراه داشت و بر کانال‌های اعلام نرخ دلار اثر گذاشت.

فرزانگان با تاکید بر اینکه حفظ این بار روانی بسیار مهم است، افزود: اگر انتشار این اخبار مثبت ادامه داشته باشد و بار روانی بازار تغییر پیدا نکند، بسیاری را می‌تواند به موقعیت فروشنده ارز تبدیل کند. افزایش فروش ارز باعث می‌شود که فشار از روی بازار برداشته شود و نوسان‌گیرها فروشنده شوند چراکه افق بازار را افزایشی نمی‌بینند.

وی درباره احتمال ورود درهم امارات به ایران اظهار داشت: اینکه گفته شد درهم امارات برمی‌گردد، ممکن است که بخشی از این توافق به این شکل باشد که پول‌های بلوکه شده ایران به صورت درهم برگردد و گویا از عراق هم 500 میلیون دلار برگشته است. در این میان، ایران با چین هم مراودات اقتصادی سنگینی دارد و موضوع پو‌ل‌های بلوکه شده ایران در چین مطرح است و اگر این پول‌های بلوکه شده از چین به شکل درهم از امارات برگردد، به طور قطع این درهم‌ها در بازار ارز ایران اثر می‌گذارد. پول‌های بلوکه شده حتی اگر به شکل یوان چین هم برگردد، در بازار ایران اثربخش خواهد بود. اما درهم امارات در بازار ایران ثانیه‌ای است و بیشتر تراکنش‌های ایران از درگاه‌های صرافی‌ها انجام می‌شود و عملیات صرافی‌ها بر روی نرخ‌ها در بازار تاثیر زیادی دارد. این کارشناس اقتصاد حوزه خلیج فارس گفت: معتقدم باید صبور بود تا جزئیات توافق مشخص شود؛ اما آنچه که مشهود است اثر بار روانی آن در بازار است. درعین‌حال پیش‌بینی می‌شود بازگشایی سفارت عربستان نویدبخش همکاری‌های آتی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس باشد و حتما نزدیکی عربستان به ایران در روابط منطقه‌ای تاثیرگذار است.