مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی طرح‌های ریلی شرکت ساخت اظهار داشت: در دوره تغییر و تحول حاکمیت افغانستان، تخریب‌هایی در مسیر ریلی خواف-هرات رخ داد و برخی از تجهیزات ریلی این مسیر به سرقت رفته است.

مرتضی ناصریان، در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت راه آهن خواف- هرات و دلایل عدم استفاده از این مسیر گفت: پروژه ارتباط ریلی ایران و افغانستان به سمت هرات در بخش کشورمان صد در صد تکمیل شده و در ایستگاه مرزی توسعه ساختمان‌ها به اندازه کافی برای ‌استفاده‌های فعلی (ساختمان‌های فاز یک) اجرا شده است. همچنین باید گمرک مستقل هم برای این مرز تاسیس شود و مرز شمتیغ مرز جدید رسمی است.

وی ادامه داد: ابتدای این محور در داخل کشور در شمال شرق کشور در نزدیکی معادن سنگان  است. در گذشته اتصال ریلی معادن سنگان به راه آهن سراسری کشور اجرا شده که به حوالی تربت حیدریه وصل می‌شود. بنابراین در داخل ایران مسیر راه‌آهن حد فاصل شبکه ریلی سراسری- معادن سنگان و تا مرز شمتیغ ساخته شده است. ناصریان افزود: در بخش خارج از ایران در همان ابتدا یعنی بیست سال قبل با افغانستان توافق شد که نیمی از مسیر داخل افغانستان توسط ایران و نیمی دیگر توسط ایشان ساخته شود که ساخت 62 کیلومتر مسیر ریلی از مرز شمتیغ در خاک افغانستان بر عهده ایران بود که در انتهای این مسیر ریلی، ایستگاهی بنام روزنک وجود دارد که همجوار جاده هم قرار می‌گیرد. فرض بر این بوده که بار از طریق جاده به ایستگاه روزنک می‌رسد و از روزنک بار به ریل منتقل می‌شود و از طریق راه‌آهن وارد ایران شود و بالعکس. ایران تعهدات خود را انجام داد و این 62 کیلومتر نیز ساخته شده است.

مشاور برنامه‌ریزی اقتصادی طرح‌های ریلی شرکت ساخت با بیان اینکه امتداد این مسیر تا هرات 87 کیلومتر است و ساخت آن جزو تعهدات طرف افغانستانی بوده که به اجرا برساند، گفت: دولت قبل افغانستان این مسیر را که به آن قطعه 4 گفته می‌شود به دو بخش تفکیک کرد و ساخت نیمی از این قطعه (قطعه ۴الف) را به پیمانکار واگذار کرد که اخیرا عملیات ساخت را به اتمام رساند یعنی در طول تغییر حکومت هم کار ادامه داشت.

ناصریان ادامه داد: هنگامی که قطعه 62 کیلومتری راه‌آهن در خاک افغانستان را به اجرا رساندیم و تحویل طرف افغانستانی دادیم، صورت جلسه کمیته تحویل پروژه انجام شده و چند نقص جزیی را داشت که ایران متعهد به اصلاح آن شد که در تمام قراردادها متعارف است اما این نواقص مانع از بهره‌برداری نمی‌شوند. وی  تاکید کرد: در دوره تغییر و تحول حاکمیت افغانستان، تخریب‌هایی در این مسیر ریلی رخ داد و برخی از تجهیزات ریلی این مسیر به سرقت رفته است.