مدیر اسبق بین‌الملل وزارت نفت گفت: هرچند نباید بازار پاکستان را از دست بدهیم اما اقتصادی‌ترین تجارت گازی برای ما صادرات به اروپا است. شاید هزینه و مسافت بیشتری پرداخت کنیم اما راحت‌تر و بازار باثبات‌تری است و بازگشت پول صادراتی نیز مطمئن‌تر است.

علی ماجدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره صادرات گاز به پاکستان و برنامه‌ای که روسیه برای ورود به این بازار از مسیر ایران دارد، اظهار داشت: ابتدا اینکه برنامه صادرات گاز ایران به پاکستان به جایی نمی‌رسد زیرا اصل ماجرا این است که ما به صورت بالفعل گازی نداریم و تولید بیشتر نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد. پاکستان هم در این قضیه با ما بازی کرد ما تمامی اقدامات لازم را اجرا کرده بودیم و تنها ۱۰۰ کیلومتر خط باقی مانده بود اما آنها خط لوله را در کشور خود احداث نکردند، در حالی که ما خط لوله را با اینچ بالا احداث کردیم که اکنون گاز ارسالی تنها به مصرف شهرهای سیستان و بلوچستان می‌رسد.

وی تاکید کرد: اکنون باید روسیه موضع خود را مشخص کند که چگونه قرار است از مسیر ایران به پاکستان گاز ارسال کند، این برنامه‌ها نه کوتاه‌مدت و نه میان‌مدت قابل تحقق است، دلیلی ندارد بپذیریم روسیه گاز خود را از مسیر کشور ما صادر کند در حالی که خودمان به طور بالقوه این امکان را داریم که صادرات گاز داشته باشیم.

مدیر اسبق بین‌الملل وزارت نفت با بیان اینکه پاکستان برای دریافت گاز ایران کم‌کاری کرده است، خاطرنشان کرد: البته در این قضیه بازی‌های سیاسی هم دخیل است، یعنی اسلام‌آباد تحت تاثیر کشورهای رقیب قرار می‌گیرد، ضمن اینکه ما هم اگر بلندمدت فکر کنیم و از مشاجره با دنیا پرهیز کنیم همه امکانات احیا خواهد شد.

وی یادآور شد: در هر حال ما نباید بپذیریم در جایی که خودمان هزینه کردیم و می‌توانیم صادرات داشته باشیم بازارمان را به روسیه واگذار کنیم، این برنامه هیچ توجیهی ندارد.

ماجدی درباره به صرفه بودن مسیر ایران، روسیه و یا قطر برای دریافت گاز در پاکستان گفت: صادرات از مسیر ال‌ان‌جی مناسب و همیشه در دسترس است ترکمنستان هم مشخص نیست که چه میزان گاز اضافی دارد و چه میزان این قدرت را دارد که از مسیر افغانستان به پاکستان برسد، اما مسیر ایران نزدیک‌تر است‌، ضمن اینکه قاعدتا خط لوله نسبت به ال‌ان‌جی ثبات بیشتری داشته، بلندمدت‌تر بوده و همچنین استراتژیک است. بنابراین ما به هیچ عنوان نباید از سرمایه‌گذاری که برای رساندن گاز به پاکستان داشته‌ایم به راحتی صرفنظر کنیم، با یک سرمایه‌گذاری محدود می‌توانیم گاز را به این کشور برسانیم.

وی گفت: از نظر صرفه اقتصادی بهتر است که پاکستان از ایران گاز دریافت کند، و از دیگر سو اگر قرار باشد سیاست خارجی ما نه تعادل بلکه  جنگ و جدل باشد باید کلا پرونده صادرات گاز را ببندیم.

مدیر اسبق بین‌الملل وزارت نفت با بیان اینکه ما می‌توانیم از آلترناتیوهای مختلفی برای صادرات استفاده کنیم اما همواره فرصت‌ها را از دست داده‌ایم، تاکید کرد: کشورها باید این اطمینان را داشته باشند که بابت تجارت با ایران هزینه‌ای را متحمل نمی‌شوند، زیرا همواره نگرانند که در صورت معامله با ایران تحت تحریم امریکا قرار می‌گیرند و باید هزینه اضافی بپردازند.

وی بیان داشت: به عقیده بنده هرچند نباید بازار پاکستان را از دست بدهیم اما اقتصادی‌ترین تجارت گازی برای ما صادرات به اروپا است ممکن است هزینه و مسافت بیشتری پرداخت کنیم اما راحت‌تر و بازار باثبات‌تری است و بازگشت پول صادراتی نیز مطمئن‌تر است یعنی اگر قرار باشد بین پاکستان و اروپا انتخاب کنیم اروپا گزینه و مقصد بهتری است چون دستیابی به پول راحت‌تر است.