با موافقت ابراهیم رئیسی، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، طی حکمی حجت‌الله عبدالملکی را به سمت دبیری شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد.

انتصاب عجیب وزیر مستعفی کار به عنوان دبیر جدید مناطق آزاد در شرایط کنونی موجی از واکنش‌ها را در فضای اقتصادی ایران در پی داشت.

 انتخاب عبدالملکی به این سمت درحالی است که او یکی از مهمترین منتقدان افزایش تعداد مناطق آزاد بود. وی در صفحه‌ شخصی خود در توئیتر خطاب به نمایندگان مجلس، در انتقاد از افزایش تعداد مناطق آزاد نوشته است: «ایجاد هشت منطقه آزاد جدید را با همکاری هم تصویب کردید. دمتان گرم، از اختیاراتی که مردم در اختیارتان گذاشتند، استفاده کردید اما وجدانا اسم اقتصاد مقاومتی روی آن نگذارید.» وی همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «جای نمایندگان محترم بودم مصلحت کشور و آخرت خودم رو به دنیای دیگران نمی‌فروختم. نمایندگان با تصویب اشتباه فردای قیامت گیرن.»

 انتقاد وی البته تنها به ماجرای افزایش تعداد مناطق آزاد نیست. وی در توئیتی صریحا اعلام کرده است: «مناطق آزاد لطمه بزرگی به عملکرد و فرهنگ اقتصادی کشور بوده! انتظار می‌رفت مجلس در برابر خواسته غیر منطقی افزایش هفت منطقه ازاد جدید مقاومت کند.»

 وی ادامه داده است: «مناطق آزاد که قرار بوده قطب صادرات کشور باشند، به درگاه فراخ واردات کالاهای خارجی و از آن بدتر پمپاژ فرهنگ مصرفی غربی شده!» عبدالملکی گفته است: «تنها به این شرط افزایش تعداد مناطق آزاد قابل قبول می‌تواند باشد که در اصلاح قانون مناطق آزاد منبع درآمدی از واردات به صادرات تبدیل شود.»

وی البته شرحی از وضعیت مناطق آزاد نیز داده و گفته است: «رشد بی‌حساب و کتاب مناطق آزاد یک نتیجه‌اش این می‌شود که در جایی مثل بشاگرد هم گاهی باید مدت‌ها دنبال یک نوشیدنی ایرانی بگردی.»

 پیش از این زمزمه‌هایی در خصوص جایگزینی حجت عبدالملکی به جای سعید محمد در مناطق آزاد به گوش می‌رسید. عبدالملکی در خرداد ماه امسال در پی افزایش شدید فشار نمایندگان مجلس استعفا داد. برخی استعفا را راه گریزی برای پیشگیری از استیضاح در این دولت می‌دانستند.

مروری بر پیشینه وزیر جوانِ مستعفی پرسودا

حجت‌الله عبدالملکی چهارم فروردین ماه سال ۱۳۶۰ متولد شده است. وی هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی است.

او دارای کارشناس ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان است. او بین سال‌های ۸۹ تا ۹۱ عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور و از سال ۸۵ تا ۸۸ مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است.

عبدالملکی که نزدیک به جبهه پایداری است در انتخابات ۱۳۹۵-۱۳۹۴ مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از نامزد‌های فهرست اصولگرایان بود که با ۶۶۷ هزار و ۱۷۸ رأی در رتبه ۵۶ ام قرار گرفت و نتوانست به مجلس راه پیدا کند. عبدالملکی از داوران فصل‌های دوم و سوم مسابقه تلویزیونی میدون بوده است. وی از اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی است.

عبدالملکی خود از جمله نظریه‌پردازان اقتصاد مقاومتی است. او به منتقدان اف‌ای تی اف شناخته می‌شود و آن را برای ایران بی فایده دانسته و باعث از دست دادن شرکای این کشور برای دور زدن تحریم‌ها و فاش شدن اطلاعات محرمانه کشور می‌داند. مشاوره های او به محسن رضایی دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از عوامل مهم مخالفت دبیر مجمع با نپیوستن ایران به مجمع محسوب می‌شد. عبدالملکی اکنون هم منتقد برجام است.

این وزیر جوان هنگام تصدی پست وزارت کار حاشیه‌های بسیاری داشت؛ سوداهای بزرگی  در سر داشت و ایده‌هایی که از سوی برخی بعضا با لبخندی ملیح روبه‌رو می‌شد و منتقدان با کنایه‌های نیشدار آنها را به تمسخر می‌گرفتند. «ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان» مهمترین این ایده‌های خلاقانه بود که صد البته اجرایی نشد.

او همچنین  در زمان وزارت در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: چند جوان ایرانی موفق شده‌اند یک «لامبورگینی ایرانی» تولید کنند. سخنی که سروصدای بسیاری به پا کرد.

عبدالملکی در اردیبهشت ۱۴۰۰ در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اقتصاد ایران را از لحاظ باز بودن، بازتر از اقتصاد چین خواند، اظهاراتی که از سوی اکثر کارشناسان به یک شوخی تعبیر شده بود.

وی در یک برنامه تلویزیونی در فروردین ماه گذشته در پاسخ به این سوال که چرا جوانان به سراغ ازدواج نمی روند گفته بود «چون از لحاظ اقتصادی آینده ای ندارند. برای حل این مسئله و آسان کردن ازدواج طرحی ارائه می دهد که مطابق آن، در لحظه ازدواج دختر و پسر همان توی محضر یک شرکت به نامشان ثبت می شود و می توانند فعالیت اقتصادی خودشان را در کنار دیگر فعالیت‌ها از همان حجله زفاف شروع کنند البته با ۵ سال معافیت مالیاتی و به ازای هر فرزند می توانند ۲ سال معافیت مالیاتی دریافت کنند.»

ساده انگاری این جملات تا حدی بود که مخاطب نمی‌دانست استاد در حال شوخی است یا واقعا از ته دل سخن می‌گوید.

بعدها که از وزارت کار استعفا داد؛احسان سلطانی درموردش نوشت: «حجت عبدالملکی از وزارت کار رفت. در آخر نه لامبورگینی ساخت. نه یک میلیون شغل ایجاد کرد. نه آموزش داد چطور با یک میلیون تومان می‌شود کار تولیدی کرد. او نماد یک طبقه انقلابی بی‌سواد، پرمدعا و پر از شعارهای کودکانه بود.» تا ببینیم در مناطق آزاد چه می‌کند!