قالیباف در جایگاه متهم یا منتقد؟!

معصومه پاشایی آقا بهرام، رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت:خرید حدود ۱۱ هزار خانه در ترکیه کنسرت‌هایی که هر شبش صدها میلیارد هزینه برای ایران دارد و ‏ثروتمان به سرعت در جیب سایر کشورها سرازیر می‌شود! کمی تغییر در سیاست‌ها و توجه به مردم و خواست‌های آنها بسیار ضروریست، چراکه ایران متعلق به تمام ایرانیان هست و همه با هم باید بسازیم.

اعظم ویسمه

محمدباقرقالیباف، روز گذشته در مجلس گفت: «ما در اداره کشور مردم را از عرصه‌های مختلف یا حذف کرده‌ایم یا دسته‌بندی و گروه‌بندی کرده‌ایم و مشکلاتی که امروز در حوزه اجرایی داریم، ناشی از حذف مردم است». این سخنان رئیس مجلس در حالی مطرح شده که بیشترین انتقادات این روزها به عملکرد یکسال و نیم مجلسی است که او ریاستش را برعهده دارد.

 مجلس یازدهم که با عنوان «انقلابی» و به گفته بسیاری از نمایندگان «متعهد به کار جهادی» و «دغدغه‌مند در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی» فعالیت خود را آغاز کرد هنوز نتوانسته مصوبه‌ای قابل‌قبول در جهت رفع دغدغه‌های مردم داشته باشد و بیشتر با پرداختن به اموری که اکثریت مردم مخالفت خود را با آن اعلام کرده و یا به نوعی در جهت اعمال محدودیت بوده انتقادات افکار عمومی را برانگیخته است. قالیباف دیروز در پنجمین اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی بسیج صالحین در حالی به نقش مردم در اداره حکومت اشاره کرده که این روزها  دو طرح «شفافیت آرای نمایندگان» و «نظارت بر اموال مسئولان»، با تلقی نامحرم بودن مردم؛ امکان شفافیت را سلب کرده است و منتقدان عنوان می‌کنند این روند منجر به کنار گذاشتن مردم و عدم اطلاع آنها از تصمیمات و نظارت بر مسئولان است. از سوی دیگر در روزهای اخیر برخی موضع‌گیری‌ها مشخص ساخته گرچه نمایندگان مجلس یازدهم بند مربوط به محرمانه بودن اموال و دارایی مسئولان را به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجالس گذشته ربط داده بودند، اما محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص این مساله را تکذیب کرد.

ساختار معیوب ربطی به این مجلس و آن مجلس ندارد

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا، دلیل این مساله را تعارض منافع می‌داند و معتقد است: «ما یک مشکلی در ساختار حکومتی داریم که ربطی به این مجلس و آن مجلس ندارد. مشکل اصلی، این است که به‌طور طبیعی یک نماینده مجلس در هر دوره‌ای (چه گذشته و چه آینده) هر‌گونه تصمیمی را که به‌نوعی با آن تمایلات نمایندگان مغایر باشد، قبول نمی‌کند و هیچ مرجعی بالاتر از آن هم وجود ندارد؛ بنابراین اصطلاحا مجلس هیچ‌وقت خودزنی نمی‌کند و ما هم هیچ مرجعی را در این ساختار نظام بالاتر از مجلس نداریم که بخواهد آنها را به نوعی ملزم کند؛ مگر اینکه خود مجلس به لحاظ فکری و انقلابی در حد مجلس اول یا دوم باشند که بخواهند ‌چنین طرح‌هایی را ارائه بدهند که به نوعی به ضرر خودشان باشد. ما این ضعف را هم داریم که متأسفانه نمایندگان نمی‌توانند چنین تصمیماتی بگیرند.»

سوق دادن مصوبات مجلس به سمت عدم شفافیت در کنار تصمیماتی همچون طرح صیانت که بسیاری آن را در تعارض با شفافیت، گردش آزاد اطلاعات و ضربه به معیشت و اقتصاد مردم می‌دانند پاشنه آشیل مهمی است که به قالیباف اجازه نمی‌دهد منتقد کنار گذاشتن مردم به نهادهای دیگر باشد

البته ارجح «صالحین» هستند!

سوق دادن مصوبات مجلس به سمت عدم شفافیت در کنار تصمیماتی همچون طرح صیانت که بسیاری آن را در تعارض با شفافیت، گردش آزاد اطلاعات و ضربه به معیشت و اقتصاد مردم می‌دانند پاشنه آشیل مهمی است که به قالیباف اجازه نمی‌دهد منتقد کنار گذاشتن مردم به نهادهای دیگر باشد. اما رئیس مجلس روز گذشته در بخش دیگری از سخنانش گفت: «از اول اسلام تا امروز هر جا اسلام آسیب دیده؛ همه مشکلات از این بود که مردم نبودند. نباید مردم را از هم جدا کنیم و وقتی تشکیل حکومت دادیم مردم از هر مذهب، قوم، دین و طایفه‌ای مهمند، مخصوصا وقتی در سایه نظامی مانند نظام جمهوری اسلامی قرار دارند. البته همراه کردن مردم کار سختی است، پس صالحین مهم هستند.» خود رئیس مجلس در این سخنان به نوعی به تقسیم‌بندی مردم پرداخته و آنچه «صالحین»نامیده را ارجح دانسته است. به نظر می‌رسد با همین رویکرد برخی از اعضای کمیسیون بررسی‌کننده طرح صیانت بدون توجه به بیش از یک میلیون امضای کاربران فضای مجازی و اینترنت بر تصویب آن پا فشاری کردند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در همین رابطه تاکید کرد: معتقدیم اجرای این طرح برای ساماندهی فضای مجازی ضرورت دارد و برای تصویب آن مصمم هستیم. با این حال صداهای متفاوتی هم این روزها از مجلس انقلابی شنیده می‌شود گرچه آنقدر محدود است که هنوز به جریان تاثیرگذاردر مجلس تبدیل نشده است.

طرح‌های نمایندگان درمقابل مشکلات مردم فانتزی است

مانند اظهارات روز گذشته غلامرضا نوری، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی که گفته «در شرایط کنونی جامعه‌ ما، مشکلاتی وجود دارد، پرداختن به یک سری موضوعات مثل نظارت بر رفتار نمایندگان، شفافیت آرا و طرح صیانت و این‌ها به نظر من نسبت به مشکلات اقتصادی و معیشتی و زندگی روزمره مردم، فانتزی و درجه چندم است .نیاز ما اکنون در تعاملات بین‌المللی و تنظیم این ارتباطات است. خصوصا در حوزه معیشت مردم اکنون خیلی نیازمند به کار هستند به‌ویژه در این فصل از سال هم باید بنشینیم فکری برای کسری بودجه سال جاری کنیم؛ ولی خب گاها به حاشیه و فرعی می‌زنیم».