معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حتی دولت‌های قبلی که ادعای آزادی اقتصادی داشتند، جرئت اجرای پروژه حذف ارز 4200 تومانی‌ را نداشتند. اما این دولت جرئت کرد و با حذف ارز دولتی قیمت برخی اقلام چهار تا پنج برابر شد و در این شرایط تصمیم‌های خاص برای قیمت برخی کالاها گرفته شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا شاه‌میرزایی، ضمن تاکید بر اینکه کالابرگ منتفی نشده درباره شبکه‌های اجتماعی و اینکه سه درصد فروش در این شبکه‌ها صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد کسب و کارها از این شبکه‌ها به عنوان مکمل و برای تبلیغ هم استفاده می‌کنند گفت که خسارت کسب و کارها از قطع اینترنت به طور دقیق قابل محاسبه نیست و یکی از راهکارها حمایت از کسب و کارهای بزرگ و کوچک است.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری، در پاسخ به نقدی در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری، اظهار کرد: قیمت وابسته به عرضه و تقاضا است. در ساختار جدید دولت، هر بخش باید کالای مربوط به خود را مدیریت کند؛ مثلا تولید و تنظیم بازار کالای کشاورزی به عهده وزارت جهاد است. همچنین در سال‌های اخیر تعدادی کالا بورسی شده و قیمت گذاری دستوری نداشته است.

۳ درصد فروش در شبکه‌های اجتماعی است

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه ۳ درصد فروش در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، گفت: کل فروش دیجیتال سالانه حدود ۱۳۰۰ همت است. همانطور که بانک‌ها شبکه خاص خود را دارند و از اینترنت آزاد استفاده نمی‌کنند، در حوزه تجاری هم باید شبکه‌هایی برای زمان قطعی اینترنت در نظر گرفته شود. البته در شبکه‌هایی بانکی گاهی اختلال وجود دارد که باید برطرف شود.

به گفته این مقام مسئول ۸۰ درصد کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و به عنوان مکمل یا تبلیغات از آن‌ها استفاده می‌کنند. در حال حاضر در تجارت الکترونیک پلتفرم‌های قوی وجود دارد که باید در حوزه رسانه‌ای هم پلتفرم‌های مشابهی طراحی شود. البته شبکه‌های خارجی هم باید حضور داشته باشند تا رقابت ایجاد شود و انحصاری نباشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره خسارت کسب و کارها از قطعی اینترنت نیز گفت:‌ در این مدت کسب و کارها خسارت‌هایی دیدند، اما برای محاسبه دقیق این خسارت‌ها اول باید مشخص شود ناشی از چه عواملی بوده است. مثلا ممکن است یک روز به دلیل کندی اینترنت و روز دیگر بخاطر اختلال در درگاه پرداخت باشد. در حال حاضر کسب و کارهای فیزیکی هم برای فروش مشکل دارند، اما محاسبه دقیق میزان خسارت‌ها امکان پذیر نیست. مسئله الآن این است که برای این خسارت‌ها چه کاری انجام دهیم. دولت یک بسته حمایت تدوین کرده، اما وزارت صمت هم حمایت‌هایی در نظر دارد.