باران زرین‌قلم

 

 درست روزی که صولت مرتضوی، به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانست رای اعتماد نمایندگان را برای سوار شدن به کابینه سیزدهم از آن خود کند؛ طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد تا مجلس این پیام را برای دولت سیزدهم بفرستد که نمی‌تواند با پیش گرفتن طرح نه تفکیک، نه تغییر از زیر بار استیضاح بیرون برود.

فاطمی‌امین، وزیر 48 ساله صنعت، معدن و تجارت که پیش از این قائم مقامی تولیت آستان قدس رضوی را در دوره حضور رئیسی در این استان بر عهده داشت عملکردی ناامیدکننده در وزارتخانه تحت تصدی خود داشته است. از ناتوانی در مهار قیمت‌ها و حل مشکلات تولید تا نارضایتی معدن‌کاران و دیگر بخش‌ها در کنار تداوم بحران خودرو همگی سبب شده است او به سیبل حملات مجلس تبدیل شود.

 نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی همان‌طور که انتظار می‌رفت چندان به همسویی با دولت رئیسی پایبندی نشان نمی‌دهند تا مبادا در زمان انتخابات قربانی سوءعملکرد دولت شوند. آنها تلاش دارند با طرح استیضاح‌هایی از این دست نشان دهند که همسویی چندانی با دولت ندارند و در موضع نظارتی‌شان، محکم ایستاده‌اند. این در حالی است که رای اعتماد اولیه به فاطمی‌امین و حتی به حجت‌الله عبدالملکی و سپس عقب‌نشینی از حمایت پیشین به این افراد این سئوال را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که آیا بررسی کافی در جریان بررسی اعضای کابینه صورت گرفته بود یا نمایندگان از روی احساس دست به رای دادن زدند؟

این اولین باری نیست که طرح استیضاح فاطمی‌امین اعلام وصول می‌شود. پیش از این نیز در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و تقدیم آن به هیأت رئیسه مجلس خبر داده بود.

با این حال در بیست و چهارمین روز خردادماه بود که قرعه دریافت اولین کارت زرد نیز به نام سید رضا فاطمی‌امین افتاد.

وی با حضور در مجلس شورای اسلامی درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن به سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند.

 

ماجرای مهلت دو ماهه چیست؟

پس از آن با ارائه طرح استیضاح فاطمی‌امین به مجلس، قرار بود استیضاح وزیر صمت در جلسه 7 تیر اعلام وصول شود که با درخواست رئیس مجلس از نمایندگان این امر به تعویق افتاد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی (۷ تیر) مجلس طی سخنانی درخصوص استیضاح وزیر صمت، گفت: لازم می‌دانم که این را با صراحت عرض کنم که ما حتما وظیفه خود می‌دانیم که هر سه قوا در حوزه اداره کشور مجلس و دولت هم هماهنگی باشد هم هم‌افزا.

قالیباف افزود: رئیس جمهور در آخرین صحبتی که با هم کردیم، به این جمع‌بندی رسیده است که حتماً ساختار وزارت صمت نیازمند تجدیدنظر  و تبدیل به دو وزارتخانه است و باید دو وزیر به مجلس معرفی شود تا این اصلاح ساختار به صورت اصولی اتفاق بیفتد و قرار است به سرعت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه شود.

وی تأکید کرد: مجدداً می‌گویم که قصد مجلس، اصلاح امور است و دولت هم به این نتیجه رسیده که باید در وزارت صمت اصلاحات ساختاری کند. بنده به صورت خصوصی با لطف‌الله سیاهکلی یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صمت صحبت کردم و وی اولین فرد متقاضی استیضاح وزیر صمت بود و جز اصلاح امور هدف دیگری نداشت. از سیاهکلی و ۱۶ نماینده متقاضی استیضاح وزیر صمت خواهش می‌کنم چون دولت تصمیم گرفته اصلاحات ساختاری در وزارت صمت ایجاد کند، یک فرصت دو ماهه به دولت دهیم و مطمئناً این کار انجام خواهد شد.

 

اعلام دلیل استیضاح

با این حال در شرایطی که فرصت دو ماهه دولت در هفتم شهریور به پایان رسید خبری از لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت یا به عبارتی دیگر بر اساس اعلام سخنگوی دولت لایحه احیای وزارت بازرگانی نشد و حالا می‌رود این مهلت چهارماهه شود. از این روست که نمایندگان دوباره دست به کار شدند تا طرح استیضاح فاطمی‌امین را به صحن علنی بیاورند.

 

 این بار نیز پای خودرو در میان است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این‌باره گفته است: فرصت مجلس به وزیر صمت بیش از 2 ماه شد اما شاهد تغییراتی در عملکرد فاطمی امین نبودیم از این‌رو دوباره استیضاح وی به جریان افتاد؛ وزیر صمت 26 مهر به کمیسیون صنایع فراخوانده شد و مجددا نتوانست رای کمیسیون را دریافت کند و مطابق با آیین‌نامه باید اعلام وصول می‌شود که رئیس مجلس دستور دادند و این اتفاق رخ داد.

سیاهکلی با اشاره به مهم‌ترین انتقادهایی که از سوی مجلس متوجه وزیر صمت شده است، تصریح کرد: مجلس در 4 حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده است این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. امیدواریم وزیر بتواند به پرسش‌های مجلس در این بخش‌ها پاسخ‌هایی درخوری ارائه بدهد.

به گفته وی؛ عملکرد وزارت صمت در بخش معدن بسیار ضعیف است این در حالیست که اگر شیوه مدیریت معادن اصلاح شود بدون تردید با تکیه به همین معادن می‌توان کشور را اداره کرد.

عضو کمیسیون صنایع معادن با انتقاد از آیین نامه واردات خودرو به ایلنا گفت: این آیین‌نامه دارای نقاط کور زیادی است و مجلس نسبت اجرای به آن خوشبین نیست. در مجموع سوالات مجلس از وزیر در زمینه خودرو به واردات آن ختم نمی‌شود و پرسش‌هایی در زمینه تولید، واردات، صادرات، کیفیت و تعداد خودروهایی تولیدی دارد.

دولت سیزدهم تا به حال با ترفندهایی ویژه از زیر بار استیضاح بیرون رفته است.

 پیش از این نیز نمایندگان دست به کار استیضاح حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده بودند اما در نهایت وی با استعفای خود دولت را از حضور در اولین جلسه استیضاح بازداشت. حالا اما سیاست وقت‌کشی دولت برای دور ماندن از حضور در این نشست دیگر جواب نداده و نمایندگان مهیا می‌شوند دومین تغییر مهم را در کابینه رقم بزنند. نزدیکی فاطمی‌امین به رئیسی نظیر نزدیکی عبدالملکی به رئیس‌جمهوری، از سوی ناظران نزدیکی استراتژیک توصیف می‌شود و همین امر نشان می‌دهد یکی دیگر از انتخاب‌های مستقیم رئیسی برای حضور در کابینه در شرف خداحافظی است؛ خصوصا که با سیاست دولت در هدردادن مهلت مقرر و عدم اقدام برای احیای وزارت بازرگانی و ... احتمال دریافت رای اعتماد مجدد برای فاطمی‌امین اندک است.  

 

 

سوتیتر

نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی همان‌طور که انتظار می‌رفت چندان به همسویی با دولت رئیسی پایبندی نشان نمی‌دهند تا مبادا در زمان انتخابات قربانی سوءعملکرد دولت شوند. آنها تلاش دارند با طرح استیضاح‌هایی نظیر فاطمی امین نشان دهند که همسویی چندانی با دولت ندارند و در موضع نظارتی‌شان، محکم ایستاده‌اند