رییس سازمان هواپیمای درباره اقدام برخی از ایرلاین‌های نسبت به برقراری پرواز زودتر از ساعت ثبت شده در بلیت، گفت: برای پروازهایی که زودتر از ساعت مقرر انجام شده‌اند چه با ارسال پیامک اطلاع رسانی و چه بدون اطلاع رسانی به ارسال پیامک، محل پیگری باز است واگر به صورت یک برنامه مستمر رخ دهد حتما تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، اخیرا در کنار تاخیرهای متوالی پروازها به دلایل مختلف، شاهد رواج پدیده انجام پروازها زودتر از ساعت و زمان درج شده بر روی بلیت هستیم. در یک اتفاق جدید در بخش حمل و نقل هوایی شاهد آن بودیم که ایرلاین‌ها نسبت به تغییر برنامه پروازی و انجام پرواز چند ساعت زودتر از زمان اعلام شده و ثبت شده بر روی بلیت اقدام می‌کنند و برای اطلاع رسانی به مسافران تنها به ارسال پیامک به شماره ثبت شده کفایت می‌کنند، در حالی که ممکن است به هر دلیلی مسافران به آن شماره دسترسی نداشته باشند. وقتی هم که در موعد مقرر به فرودگاه مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند هم پرواز مورد نظرشان و پول که بابت خرید بلیت پرداخته‌اند، پریده‌ است و هیچ خسارتی متوجه ایرلاین نخواهد شد.

در حالی شاهد بروز چنین پدیده‌هایی در حمل و نقل هوایی هستیم که برای رسیدگی به تضییع حقوق مسافران در این مواقع، مقررات تعریف شده‌ای وجود ندارد و دستورالعمل جدید حقوق مسافران هنوز تعیین تکلیف نشده‌است.

دستورالعمل جدید نهایی شده است

«محمد محمدی‌بخش»، رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره این اقدام برخی از ایرلاین‌های داخلی نسبت به انجام پرواز زودتر از موعد و زمان درج شده بر روی بلیت پرواز و نحوه اطلاع‌رسانی از تغییر برنامه پروازی از طریق ارسال پیامک به مسافران اظهار داشت: برنامه پروازی باید بر اساس برنامه جدول زمان‌بندی انجام شود. البته اگر موضوعی خاصی مطرح شود مانند درخواست پرواز گروهی یا موضوعات علمیاتی مانند شرایط جوی یا برنامه‌ریزی‌های خاص ایرلاین‌ها، با هماهنگی‌هایی که با ذی‌نعفان انجام می‌شود، پرواز زودتر از زمان مقرر برقرار می‌شود.

وی تاکید کرد: شاید این موضوعات به صورت موردی و اتفاقی باشد، انجام پرواز زودتر از موعد مانعی ندارند اما اگر به صورت یک برنامه مداوم و مستمر رخ دهد حتما تخلف محسوب می‌شود و باید مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت ارایه گزارش‌ها به صورت جدی با این موضوع و تخلف برخورد می‌کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به این سوال که ایرلاین‌ها و سایت‌های فروش باید چند ساعت قبل از تغییر برنامه پروازی، ساعت جدید پرواز را به مسافران اعلام کنند، گفت: این موضوع به  دستورالعمل حقوق مسافر برمی‌گردد و در دستورالعمل جدید حقوق مسافر با جزییات به این موضوعات پرداخته شده است و لحاظ شده که ایرلاین ها برای کنسلی و یا تغییر زمان پرواز در چه بازه زمانی مجاز به اطلاع‌رسانی هستند.  

محمدی‌بخش افزود: البته باید توجه داشته باشیم در برخی از موارد اساسا چنین پروازی هم وجود نداشته که در این موضوع  دستگاه‌های قضایی ورود کرده‌اند و اگر سایت معروف یا غیر معروف و حتی ایرلاین‌ها خارج از چارچوب و غیربرنامه‌ای بلیتی به فروش برسانند مرجع قضایی به این موضوع  ورود می‌کند. منظور از پروازهای غیربرنامه‌ای پروازهای فوق‌العاده ‌است چراکه در پروازهای فوق‌العاده هم شاهد این اتفاقات هستیم.