مهرنوش   حیدری

 گرانی شدید اجاره مسکن در پایتخت سبب شده است بازار خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌ها داغ‌تر از قبل شود و اقبال به اجاره تخت به جای اجاره خانه در میان قشری از مردم افزایش یابد.

بررسی‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد اجاره آپارتمان‌های کوچک‌متراژ نیز برای بسیاری از خانواده‌ها، کارمندان و کارگران و کسانی که بناچار از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها به تهران مهاجرت کرده‌اند،‌ بسیار سخت شده است.

معمولا ودیعه کوچک متراژها بین 200 تا 400 میلیون تومان در مناطق مرکزی و حتی جنوبی شهر است و مستاجران ناچارند حداقل 4 تا 8 میلیون تومان بابت اجاره ماهانه بپردازند که این مبالغ از عهده حداقل‌بگیران خارج است و بناچار ترجیح می‌دهند در خوابگاه‌‌ها، تختی بابت استراحت اجاره کنند.

این روزها دیگر خوابگاه‌ها مختص دانشجویان نیست بلکه بخشی از کسانی که قادر به تهیه مسکن نیستند نیز مشتری خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها شده‌اند.

علیرضا الماسی از مردان جوان ساکن یکی از این اقامتگاه‌ها و پانسیون‌ها به «توسعه ایرانی» بیان می‌کند: درآمد کارمندان بسیار محدود است و توان اجاره آپارتمان و سوئیت را ندارند.

وی می‌افزاید: این شرایط برای دانشجویان متفاوت است زیرا برخی از آنها توسط خانواده حمایت می‌شوند و برایشان ماهانه مبلغی واریز می‌شود و به همین دلیل دغدغه‌ای برای تامین مبلغ اجاره ندارند اما ما کارمندان باید صرفه‌جویی کنیم تا بتوانیم مبلغی را علاوه بر اجاره شبانه و یا ماهانه، هزینه‌های خورد و خوراک، تردد و پوشاک؛ پس‌انداز کرده و یا برای خانواده‌های خود ارسال کنیم.

هزینه اقامت

در پانسیون‌های مردانه

ظرفیت هرکدام از اتاق‌های خوابگاه‌ها متفاوت است و با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید اتاق با ظرفیت دو تخت اجاره کنید و اگر بودجه محدودی در اختیار دارید، ناچارید تن به اقامت در اتاق‌هایی با شش تخت‌خواب بدهید.

برای نمونه یک خوابگاه و اقامتگاه پسران در پونک، بلوار سیمون بولیوار در زیربنای 300 متری، اتاق‌های 2 تا 6 تخته خود را با حداقل قیمت شبی 200 هزار تومان اجاره می‌دهد؛ هر تخت در این پانسیون یک کمد و جاکفشی مجزا دارد و هر اتاق مجهز به یک یخچال است و کسانی می‌توانند در این مکان اقامت کنند که موجه و غیرسیگاری بوده و وسیله نقلیه هم نداشته باشند زیرا امکانات شامل پارکینگ نمی‌شود.

در خیابان رودکی نیز یک پانسیون آقایان وجود دارد که فقط مردان کارمند، دانشجو، شاغل، موجه و غیرسیگاری می‌توانند در آن اقامت کنند. هزینه اقامت در این خوابگاه برای اتاق 8 تخته برابر با یک میلیون و 200 هزار تومان و برای اتاق 4 تخته نیز یک میلیون و 600 هزار تومان است و اگر بخواهید به صورت محدود در این پانسیون اقامت کنید باید هر شب 90 هزار تومان بپردازید.

در محدوده ایستگاه متروی مدافعان سلامت هم یک خوابگاه تازه تاسیس قرار دارد که هر شب اقامت در یک تخت آن با پرداخت هزینه 60 هزار تومان ممکن است.

در طرشت هم دانشجویان و کارمندان می‌توانند در یک خوابگاه با اتاق‌های 2، 3، 4 و 6 تخته و با حداقل هزینه 100 هزار تومان بابت هر شب، اقامت کنند.

در خیابان هاشمی یک خوابگاه آقایان با 3 واحد مجزا اقدام به اجاره تخت‌های خود کرده و بابت اتاق 2 تخته، شبی 90 هزار تومان، اتاق 4 تخته، شبی 80 هزار تومان و برای اتاق‌ 8 تخته و بیشتر شبی 70 هزار تومان دریافت می‌کند. در این اقامتگاه ساعت 23:30 شب خاموشی زده می‌شود و ساکنان حق تردد تا صبح را ندارند. یکی از ویژگی‌‌های این پانسیون دارا بودن پارکینگ موتورسیکلت است که مزیت بزرگی برای دانشجویان و کارمندان محسوب می‌شود.

در محدوده خیابان جیحون نیز خوابگاه و اقامتگاهی وجود دارد که اتاق یک تخته آن با سرویس مشترک ماهانه 3.5 میلیون تومان، اتاق یک تخته با سرویس داخل اتاق ماهانه 4.5 میلیون تومان، اتاق دوتخته با سرویس مشترک ماهانه 2.5 میلیون تومان و اتاق دو تخته با سرویس داخل اتاق ماهانه 2.8 میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

در میدان انقلاب هم خوابگاه و اقامتگاه ویژه مردان وجود دارد هر شب اقامت در آن حداقل 200 هزار تومان هزینه دارد و افراد سیگاری و یا دارای موتورسیکلت را برای اقامت نمی‌پذیرند.

در بهجت‌آباد نیز پانسیون 15متری وجود دارد که هر ماه اقامت در آن با هزینه 920 میلیون تومانی امکان‌پذیر است و اگر زیر 40 سال هستید می‌توانید در سهروردی شمالی با هزینه شبی 120 هزار تومان در اتاق‌های دارای 6 تخت اقامت کنید.

در یکی از پانسیون‌ها می‌توان اتاق‌های 2 تا 10 تخته را شبی 90 هزار تومان اجاره کرد. این اقامتگاه افراد مسن و دارای خال کوبی و غیرموجه را پذیرش نمی‌کند.

شرایط و هزینه اقامت  در پانسیون‌های دخترانه

ماجرا برای خوابگاه‌های دختران اندکی متفاوت است و آنها معمولا به دنبال اقامتگا‌ه‌هایی می‌گردند که علاوه بر امنیت دارای مسیر تردد به اصطلاح سر راست باشند زیرا بسیاری از زنان و دخترانی که در این اماکن اقامت دارند، تنها هستند و پس از اتمام کار ترجیح می‌دهند به سرعت به پانسیون برسند.

با توجه به موارد اشاره شده خوابگاه‌های دختران، معمولا در محدوده‌هایی واقع شده‌اند که وجود ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و تردد امن و آسان در اولویت است.

در یکی از این اقامتگاه‌ها اتاق‌های یک تا 8 تخته وجود دارد که بابت اتاق تک تخته شبی 190 هزار تومان و بابت هر مهمان 150 هزار تومان دریافت می‌شود.  وجود لوازم نو و امکانات رفاهی در مراکز اقامتی از دیگر آیتم‌های مورد علاقه زنان و دختران محسوب می‌شود، بنابراین مسئولان چنین اقامتگاه‌هایی با تجهیز اتاق‌ها با لوازم نو و لوکس، سعی می‌کنند مشتریان خود را برای اقامت‌های بلند مدت ترغیب کنند.

البته اگر به صورت ماهانه اتاق‌ها و یا تخت‌ها را اجاره کنید به حتم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی عظیمی کرده‌اید، در یکی از پانسیون‌های دخترانه پایتخت، اتاق‌های 6 تخته با 2.3 میلیون اجاره و 2.3 میلیون ودیعه، اتاق‌های 4 تخته با 2.8 میلیون اجاره و 2.8 میلیون ودیعه، اتاق‌های دوتخته با 3.5 میلیون اجاره و 3.5 میلیون ودیعه و اتاق مهمان مجزا هر نفر 200 هزار تومان، اجاره داده می‌شود. سرویس بهداشتی و حمام در هر طبقه برای ساکنان به صورت مشترک است.  

گرانی شدید اجاره مسکن در پایتخت سبب شده است بازار خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌ها داغ‌تر از قبل شود و اقبال به اجاره تخت به جای اجاره خانه در میان قشری از مردم افزایش یابد. این روزها دیگر خوابگاه‌ها مختص دانشجویان نیست بلکه بخشی از کسانی که قادر به تهیه مسکن نیستند نیز مشتری خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها شده‌اند

هزینه اقامت در خوابگاهی در خیابان شریعتی محدوده میرداماد نیز ماهانه 5 میلیون تومان تعیین شده و برای هر شب اقامت مبلغ 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سحر محمدی یکی از دختران جوانی که از استان گلستان برای اقامت به تهران آمده به «توسعه ایرانی» می‌گوید: تا 2 سال قبل خانه 50 متری در خیابان دامپزشکی رهن کرده بودم اما از اوایل سال 1400 که قیمت‌ها افزایش یافت نتوانستم مبلغ ودیعه 200 میلیونی و اجاره 3.5 میلیون تومانی را تامین کنم و ناچار شدم به صورت مشترک با برخی از دانشجویان و کارمندان خانه اجاره کنم که البته آنجا هم یک سال سکونت کردم اما تقریبا از اواسط بهار 1401 صاحبخانه میزان رهن و اجاره را افزایش داد و چاره‌ای جز اقامت در پانسیون برایم باقی نماند.

وی تصریح می‌کند: از خرداد ماه در پانسیونی در محدوده پارک لاله و بلوار کشاورز با هزینه ماهانه 2.5 میلیون تومانی اقامت دارم و به دلیل نزدیکی به محل کارم، هر ماه 3.5 میلیون تومان برایم باقی می‌ماند که بخشی از آن صرف خورد و خوراک می‌شود.

مصائب درس خواندن در پانسیون‌ها

فرشته بخشی، دختر جوانی است که برای ادامه تحصیل از کرمان به تهران آمده و همچنین مشغول کار پاره‌وقت است. او درباره تجربه در اقامتگاه و پانسیون دانشجویی و کارمندی می‌گوید: در اقامتگاه‌ها به دلیل وجود چندین تخت در هر اتاق؛ فضای خصوصی وجود ندارد و تقریبا همه ساکنان وسایل خود را به صورت مشترک استفاده می‌کنند.

وی می‌افزاید: درس خواندن در چنین شرایطی واقعا سخت است و تقریبا ساکنان رعایت احوال دیگران را نمی‌کنند. البته هزینه اقامت در پانسیون از اجاره و رهن خانه به مراتب کمتر است، اما مشکلات خاص خود را دارد.