عضو انجمن حسابداران خبره ایران گفت: ساختار مالیاتی در ایران نیازمند بازنگری‌های جدی است و با نقطه مطلوب فاصله فراوانی دارد چرا که افرادی هستند که شصت سال سابقه کاری در بازار دارند اما هنوز پرونده مالیاتی ندارند.

غلامحسین دوانی، عضو انجمن حسابداران خبره در گفت‌وگو با قرن‌نو با اشاره به وضعیت دریافت مالیات گفت: دولت بر افزایش درآمدهای مالیاتی در حالی مانور می‌دهد که ایران نزدیک به یک دهه است که با رشد منفی اقتصادی روبه‌روست.

وی با اشاره به اینکه از اواخر فعالیت دولت احمدی‌نژاد، ایران با کاهش رشد اقتصادی و بعضاً منفی‌شدن این رشد مواجه گردید، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال 1395 تاکنون رشد اقتصادی منفی شده و در مقیاس بزرگ‌تر اگر بخواهیم نرخ رشد استهلاک سرمایه‌گذاری را در نظر بگیریم، خواهیم دید که رشد اقتصادی در ایران نزدیک به دو دهه است که منفی است.

وی تأکید کرد: حالا در این ساختار ما با نظام مالیاتی روبه‌رو هستیم که بر دو بخش استوار شده است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مالیات‌های دریافتی مالیات بر ارزش افزوده است که اساساً فقط به فروش تعلق می‌گیرد.

دوانی ادامه داد: در این ساختار حتی اگر شرکتی زیان کند نیز باید این مالیات را پرداخت کند. در اصل این مالیات، مالیات غیرمستقیمی است که در ایران تعریف شده و شامل نُه درصد فروش می‌شود. بنابراین بنگاه‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی فارغ از اینکه سود ببرند یا زیان کنند؛ مبلغی از درآمد و فروششان را باید به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

وی اضافه کرد: در سوی دیگر اما مالیاتی است که باید مودیان از فعالیت اقتصادی پرداخت کنند و در این بخش مشکلات زیادی وجود دارد. ما افرادی را می‌بینیم که شخصیت حقیقی هستند و درآمدهای میلیاردی دارند؛ اما مالیات نمی‌دهند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: حتی وزیر اقتصاد نیز صراحتاً اعلام کرده که یک نفر در سال گذشته ده‌هزار میلیارد تومان در حسابش داشته و حتی یک ریال هم مالیات نداده است.

عضو انجمن حسابداران خبره تأکید کرد: ظاهراً این فرد از خریدوفروش رمزارز این مبلغ را به‌دست آورده بوده است. از سوی دیگر کسانی نیز هستند که تحت لوای عناوینی مانند پزشک، معمار، مشاور و... فعالیت می‌کنند؛ اما مالیات پرداخت نکرده‌اند و ظاهراً سازمان مالیاتی هم توانایی برخورد با این افراد را ندارد.

وی اضافه کرد: اگر دقیق بررسی کنید می‌بینید کسانی در بازار تهران هستند که با وجود شصت سال فعالیت هنوز هم پرونده مالیاتی ندارند.

وی تصریح کرد: به‌طور متقن می‌توانم بگویم برای نمونه حداقل سه سال پیش، کل مالیات مشاغل کشور از مالیات دو شرکت تولیدکننده سیگار کمتر بوده است؛ اما فشار همچنان بر کسانی است که حقوق و درآمد مشخص دارند و در ادبیات عام حقوق‌بگیر تلقی می‌شوند.