عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با ارائه گزارشی از روند توافق هسته‌ای، از عدم رعایت نکاتی از مصوبه مجلس در این توافق انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، سیدمحمود نبویان بیان کرد: شاید روزهای آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد. اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم بحث هیکلی و شخصی نداشته‌ایم.این نماینده مجلس ادامه داد: مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم، به طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد ندادند. در لیست (sdn) که لیست رفع تحریم ۲۰۰ نفر مد نظر بود به ۹۸۰ مورد رسید اکنون آقایان گفتند تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند.وی تأکید کرد: درباره تبدیل ارز تعهد نداده‌اند؛ یعنی وقتی نفت می‌فروشیم معلوم نیست درآمدی ارزی آن را بتوانیم به دست بیاوریم. در بحث تحریم‌ها آمریکا مطلقا تعهد نداده است که از برجام خارج نشود. متأسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولین اصلی این مذاکرات هستند، نمی‌خواهم اسم بیاورم، ما سه گروه داریم؛ گروه تحریم، گروه هسته‌ای و گروه اجرایی. مسئولین این کمیته‌ها همانند کسانی هستند که برجام را فتح‌الفتوح می‌دانستند، باید به این مورد خیلی توجه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم از طرف غربی تضمین بگیریم تا در کنگره آن را تصویب کند، گفت: شاید بگویند کنگره مخالفت کند، این در حالی است که اکثر اعضای کنگره آمریکا دموکرات هستند و بایدن هم از همین جریان است. لازم نیست که مصوبه کنگره به آن صورت باشد، ما سه نوع داریم، یک دستور اجرایی و یک دستور اجرایی کنگره‌ای داریم که برای آن رأی نصف به علاوه یک کافی است.

نبویان افزود: متأسفانه در توافق آماده شده این موارد وجود ندارد، به جای آن که آنها به ما تضمین دهند از برجام خارج نمی‌شوند از زبان ما در این توافق آمده است که ایران می‌گوید بایدن گفته است مادامی که ایران به وظایفش عمل می‌کند، آمریکا از تعهداتش خارج نمی‌شود یعنی به جای اینکه ما از او تعهد بگیریم، از ما تعهد می‌گیرد.

وی عنوان کرد: درباره اجرا هم قرار بود آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، از سوی ما راستی آزمایی شود سپس در مجلس گزارش داده شود بعدا نمایندگان اجازه توافق را بدهند که متأسفانه هیچ کدام از این مراحل وجود ندارد. آن طور که من اطلاع دارم آمده است که غربی‌ها روی کاغذ خواهند نوشت تحریم‌ها را غیب یا برداشته‌ایم و ایران باید به سمت اجرای تعهدات برود.