یک کارشناس بازار سرمایه نسبت به وقوع دوباره فاجعه سال 1398 در بازار سرمایه هشدار داد و گفت که دولت باید تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از تکرار این اتفاق بیاندیشد.

به گزارش قرن‌نو، در حالی که طی هفته گذشته بازار سرمایه روندی رو به بهبود را پیش گرفته و ارزش معاملات خرد آن افزایش یافته بود، ریزش شاخص از سر گرفته شده است.

شاهین چراغی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار قرن نو و در پاسخ به این پرسش که با احیای مذاکرات هسته‌ای بازار سرمایه به کدام سو خواهد رفت؛ گفت: بازار سرمایه مسیر خود را خواهد رفت چراکه با این حجم از نقدینگی که در اقتصاد دیده می‌شود نباید نگران بازار بود و این پول‌ها به بازار باز خواهد گشت؛ زمانی که مردم به بازار‌ها نگاه می‌کنند، می‌بینند که خیلی از فرصت‌های سرمایه‌گذری در کشور از بین رفته است و رمزارز‌ها سقوط‌های چشمگیری داشته اند، سال گذشته بازار دچار آسیب‌هایی شده آن‌هم به این دلیل است که ما تصمیم‌گیری‌های درستی نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این پول یا باید در بانک‌ها سپرده شود که از نرخ تورم کمتر است و یا اینکه باید عملا در بخشی مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه بعد از مدتی هجوم مردم به بازار سرمایه از سر گرفته خواهد شد و من نگران هجوم بعدی مردم به بازار سرمایه هستم و همان اتفاقی که در سال 1398 افتاد. اگر ما تمهیدات لازم را نیاندیشیم مجددا آن فاجعه تکرار خواهد شد چراکه آن نقدینگی به افزایش ادامه خواهد و تورم در جامعه وجود دارد و قیمت سهام با آن همخوانی ندارد. چراغی در ادامه گفت: ردپای برجام نیز در بازار سرمایه دیده‌ می‌شود؛ در یک شرایط روانی آرام مردم دلخوش اند که سرمایه‌گذاری کنند و زمانی که شرایط ناآرام می‌شود به سراغ دارایی هایی می‌روند که به وجوه نقدی تبدیل شود و سکه و ارز خریداری می‌کنند و یا به طرف دارایی‌هایی می‌روند که در بلند مدت اتفاقی برای آن نخواهد افتاد مثلا زمینی خریداری می‌کنند اما به محض اینکه روزنه‌های امید از برجام می‌آید که همواره از حرکت حقیقی ها جهت بازار شناسایی می‌شود، مردم به سمت بازار سرمایه جذب می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه می تواند از تکرار فاجعه سال 1398 جلوگیری کند؛ گفت: کلی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سراسر کشور در سال‌های اخیر خوابیده است، پروژه‌های نفت و گاز و میادین نفتی و حوزه‌های مختلفی که باید بازار‌های اولیه آن راه اندازی شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری به شدت زمان‌بر است و افراد از اجرا و تاسیس آن منصرف می‌شوند ما باید اجازه دهیم منابع مردم وارد شرکت‌های سرمایه‌گذاری شود و در ساختار اقتصاد سرمایه گذاری جدید ایجاد شود و تولید ناخالص داخلی افزایش یابد و به طور ویژه منابع مردم باید وارد پروژه‌های جدید شود و بحث واگذاری سهام شرکت‌هایی که دولت دارد در حال حاضر آرام آرام مطرح شود نه اینکه شاخص بالا رود و از عرضه سهام دست بردارند برای اینکه ارزندگی آنها بالاتر رود.