مرتضی عزتی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم بهتر است اسامی کشورهایی را که طبق ادعایش به کوپن روی آورده‌اند، اعلام کند، گفت: تورم به بخش‌های مصرفی و سبد هزینه‌های ضروری خانوار مهاجرت کرده است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با قرن‌نو با تاکید بر این‌که مهمترین دلیل رشد عجیب قیمت کالاهای مصرفی در شرایط کنونی و آرامش نسبی بازارهای سرمایه‌ای، قدرت خرید خانوار است که به شدت آسیب دیده است .

 وی در توضیح این مطلب افزود: خرید کالای سرمایه‌ای در شرایطی صورت می‌گیرد که مردم قدرت خرید داشته باشند و پولی به عنوان پس‌انداز در اختیارشان باشد این در حالی است که چهار سال تورم بالا سبب شده است، پولی اضافه برای خرید کالای سرمایه‌ای و پس‌انداز باقی نماند و تقاضا برای خرید کالاهایی چون ارز و طلا و سکه کاهش یابد.

عزتی با تاکید بر اینکه دولت برای توجیه وضعیت امروز اقتصاد ایران، دست به بزرگنمایی می‌زند و تبلیغات گمراه کننده دارد، گفت: مثلا می‌گویند بسیاری از کشورها کوپن را بازگردانده‌اند، بهتر است اسامی این کشورها را اعلام کنند تا ببینیم کدام کشور در شرایط فعلی درگیر سیستم کوپنی است، شاید در دوره کوتاه‌مدت، برای کالایی خاص کمبود ایجاد شده باشد، اما اصلا چنین موضوعی واقعی نیست .

 وی گفت: به نظر می‌رسد کشورهایی که از نظر مقامات دولت سیزدهم مبنای مقایسه هستند، کوبا و کره شمالی و ترکمنستان و ... هستند.

اوایل تیرماه سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اعلام کرد: برخی از کشورهای اروپایی نیز به دلیل گرانی کالاهای اساسی روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالاها را به این شکل در کشورشان توزیع می‌کنند. عزتی با نادرست خواندن این مساله گفت: برای احیای قدرت خرید، بازگشت به سیستم کوپنی اقدامی بسیار مضر است. دخالت در بازار به هر شکلی آسیب‌زاست و این نوع دخالت آسیب ذهنی برای افکار عمومی دارد چرا که تصور کمبود قدرت می‌گیرد.  

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر سیستم کوپنی یعنی سیستم زیاد فعالیت نکردن، این سیستم فرمان بی‌تحرکی به جامعه می‌دهد چرا که برداشت ناخوداگاه این است که حتی اگر بیشتر کار کنیم نیز کالایی برای مصرف نیست .

عزتی گفت: دولت باید با تکیه بر نظریات کارشناسی قدرت سیاستگذاری داشته باشد و بد جلوه دادن وضعیت دیگر کشورها نمی‌تواند در طولانی مدت راهگشای موقعیت بغرنج اقتصاد ایران باشد.