ایلنا- مدیر دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات گفت: 50 درصد خاویار تولیدی به صورت مسافری صادر شده است. ناصر کرمی راد با بیان اینکه هر کیلو خاویار 1200 یورو صادر می‌شود، تصریح کرد: حدود 5.5 تن خاویار صادر شده است این در حالیست که مطابق با آمار رسمی گمرک 3 تن 770 کیلو خاویار خارج شده است؛ همچنین هر فرد می‌تواند 125 گرم به صورت مسافری خاویار از کشور خارج کند.

وی تصریح کرد: گوشت خاویاری برای کشورهای آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر می‌شود چراکه این گوشت بیشتر در کشورهای پیرامونی و همسایه خزر خواهان دارد اما خاویار ایرانی سال‌هاست که سهمی هم از بازارهای اروپایی را به خود اختصاص داده است.

کرمی‌راد با بیان اینکه چشم‌انداز تولید 100 تن خاویار در 1404 را ترسیم کردیم، گفت: خاویار با نام ایران عجین و به عبارتی شناسنامه ایرانیان شده است از این‎رو با جدیت طرح افزایش تولید ماهیان خاویاری را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرحی که سازمان شیلات در سال 93 ارائه کرد هدف‌گذاری تولید 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار پرورشی بوده است که هم اکنون این ظرفیت‌سازی در کشور ایجاد شده است.

مدیر دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات با اشاره به طولانی بودن پروسه تولید ماهیان خاویاری، تصریح کرد: پروانه تولید نزدیک به 8 هزار تن گوشت خاویاری و بیش از100 تن خاویار صادر شده است که این مزارع در سال‌های آینده به چرخه تولید خواهند پیوست.