داریوش قنبری درباره این‌که امروز دولت در آستانه یکسالگی خودش قرار دارد آیا توانسته به شعارها و وعده‌‌هایی که داده عمل کند، گفت: در ارتباط با عمکلرد دولت اگر با تسامح بگوییم، باید به چند موضوع اشاره کرد؛ دولت سیزدهم در برخی از زمینه‌ها مانند واکسیناسیون بیماری کرونا عملکرد خوبی داشته است اما در عرصه اقتصادی توفیق آنچنانی حاصل نشده و مشکلات روز به روز بیشتر شده به طوری که حتی نسبت دولت گذشته بر ابعاد و دامنه مشکلات اقتصادی افزوده شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با ایلنا ادامه داد: دولت آقای رئیسی با شعار «بهبود وضعیت اقتصادی» بر سر کار آمد و هدفش را سرو سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور اعلام کرد. در واقع از نگاه این دولت حتی بدون حل مسئله تحریم‌ها هم امکان این وجود داشت که سروسامانی به وضعیت اقتصادی مردم داده شود اما بعد از تشکیل دولت واقعیت تحریم خودش را  تحمیل کرد و آقای رئیسی هم گرفتار مسائل و مشکلاتی شد که دولت آقای روحانی گرفتارش بود. عملا همان وضعیت به شکل دیگری ادامه پیدا کرد و در برخی از زمینه‌ها برخی از مسائل اقتصادی بدتر هم شد.

جراحی اقتصادی مشکلات اقتصادی دولت را زیادتر کرد

وی ادامه داد: دولت برای سروسامان دادن به معیشت مردم اقداماتی انجام داد تحت عنوان «جراحی اقتصادی» و یارانه کالاهای اساسی را به صورت نقدی بین ۹ دهک جامعه توزیع کرد که دولت به هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌دهد.

قنبری خاطرنشان کرد: معتقدم دادن چنین یارانه‌ای مشکلات دولت را بیشتر کرد زیرا نه تنها وضعیت معیشت مردم را بهبود نداد بلکه اوضاع و شرایط تورمی را بدتر کرد. زیرا هر گونه نقدینگی که وارد جامعه شود و هر گونه تقاضایی که در این شرایط تحریمی مطرح شود نتیجه‌ای جز تورم بیشتر نخواهد داشت. به نظر من اگر دولت می‌آمد همین حذف یارانه را به کالاهای اساسی تخصیص می‌داد برای جبران کسری بودجه تا نیازی به خلق پول پیدا نکند، می‌توانست موفق‌تر باشد و تا حدودی آهنگ رشدش را کند و به سمت کنترلش حرکت کند اما کاری که انجام داد یعنی پرداخت نقدی یارانه حاصلی غیر از افزایش تورم به دنبال نداشت و باتوجه به این‌که معلوم نیست این ملبغ تا چه زمانی پرداخت می‌شود، یک هزینه جاری روی دست دولت قرار گرفته است و دیگر حذف آن امکان پذیر نیست  و به نظر نمی‌رسد در آینده از زیر بار تعهداتش نسبت به پرداخت این یارانه‌ها شانه خالی کند و این تعهدی است که نه تنها برای این دولت بلکه برای دولت‌های آینده باقی خواهد ماند.

تیم اقتصادی هماهنگ نیست

این فعال سیاسی افزود: اتفاقاتی که در همین سال اول رخ داده است، نشان می‌دهد تیم اقتصادی هماهنگی لازم را نداشته است، به طور مثال حذف معاون اقتصادی و افزایش اختیارات بیشتر به معاون اول را مشاهده کردیم. معاون اقتصادی دولت عملا کنار گذاشته شده و برخی افراد از این تیم حذف شدند. شاهد استعفاء وزیر کار بودیم که یکسری وعده‌ها را داده بود مبنی بر این که یک میلیون شغل ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: افرادی درون این کابینه صحبت‌های رویایی مانند صحبت‌های وزیر کار داشتند. برخی از این صحبت‌ها نشان می‌داد مسائل را خیلی ساده گرفته‌اند و نگاه خیلی ابتدایی نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی دارند.

قنبری ادامه داد: دولت در ماجرای وزیر کار تا حدودی به این نتیجه رسید با وعده و شعار و کار غیر کارشناسی نمی‌شود به اهدافش برسد و شاید حالا دولت باتوجه تجربه‌ای که از سال اولش کسب کرده یک خانه تکانی در برنامه‌هایی که قبلا گفته ایجاد کند تا بتواند کشور را به شکل بهتری اداره کند زیرا بسیاری از مسائل، مسائلی هستند که جنبه مدیریتی دارند و برخی از مسائل هم ساختاری هستند و امکان این که دولت بتواند مسائل ساختاری را در مدت کوتاه حل کند، وجود ندارد.