مهرنوش حیدری

 سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه وزارت صمت نمی‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؛ می‌گوید: وزیر صمت نیز همانند سایر وزرای کابینه سیزدهم دید درستی نسبت به شرایط ندارد و تقریبا هیچ‌کدام از حرف‌ها و وعده‌ها حتی به عمل نزدیک هم نشده است به طوری که سال گذشته قرار بود تیراژ خودروها افزایش یابد و متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد و عملا هرچه وزارت صمت اعلام کرده یا انجام نشده و یا حتی برعکس شده است.

به گزارش «توسعه ایرانی»، چند سالی است که بازار خودرو روزهای خوبی را نمی‌گذارند و احوالش روز‌به روز بدتر می‌شود و در این میان هر روز بر میزان نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای داخلی، قیمت محصولات، شیوه‌های فروش و ... افزوده می‌شود.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی 1401، قیمت خودرو در مسیر صعود قرار گرفت و خرید بسیاری از خودروهای ارزان برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل به آرزوی دست نیافتنی شد. این شرایط همچنان تا هفته سوم خرداد ماه ادامه یافته به طوری‌که در روزهای اخیر و علیرغم رکود حاکم بر بازار بر قیمت خودروهای داخلی افزوده شده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر پراید 111  به قیمت 204 میلیون تومان و پراید 131 هم  با قیمت 175 میلیون تومان و همچنین تیبا هاچ‌بک پلاس به قیمت 211 میلیون تومان و ساینا s دنده‌ای 217 میلیون تومان در بازار عرضه شده است.در بازار پژو پارس اتوماتیک با قیمت عجیب 443 میلیون تومان و پژو پارس lx مدل 1401 هم 327 میلیون تومان خرید و فروش شده است.  دنا پلاس اتوماتیک مدل 1401 هم با نرخ 506 میلیون تومان معامله شده و دنا معمولی مدل 1401 هم با قیمت 402 میلیون تومان خرید و فروش شده است. قیمت پژو 206 تیپ دو مدل 1401 نیز به 305 میلیون تومان رسیده و پژو206 تیپ پنج نیز در بازار به قیمت 350 میلیون تومان معامله می‌شود. پژو 207 دنده‌ای مدل 1401 هم 405 میلیون تومان و پژو 207 اتوماتیک مدل پانوراما 1400 نیز 615 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

فروش اجباری خودرو برای تامین ودیعه مسکن

سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو درباره رکود معاملات در هفته‌های اخیر به «توسعه ایرانی» گفت: به سبب قرعه‌کشی و تعطیلات هفته قبل بسیاری از فروشندگان و خریداران ترجیح دادند که معامله‌ای انجام ندهند.

وی افزود: البته اکنون شرایط اندکی تغییر کرده و در روزهای اخیر و بنا بر گفته‌های رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو، قیمت‌‌ها در حال افزایش است.

وی توضیح داد: با توجه به شیوه نامناسب قرعه‌کشی و فروش خودرو که از سوی وزارت صمت اجرایی شد؛ شاهد نارضایتی مردم و متقاضیان بودیم و در نتیجه مردم عملکرد خود را در این بازار تغییر دادند و معاملات از رکود و صفر شدن فاصله گرفته است. زنگنه بیان کرد: باید توجه داشت موج تورمی اخیر آن‌چنان شدید بود که عده‌ای از مردم حتی ناچار شدند خودروهای خود را برای تامین ودیعه و برای اجاره مسکن بفروشند. این موضوع سبب شده تا شرایط بازار نسبت به چند ماه قبل متفاوت شود. اکنون دو- سه موضوع سبب سردرگمی بازار شده برای نمونه خبر آزادشدن واردات خودرو مانع ادامه روند افزایش قیمت خودرو شد زیرا از ابتدای سال تاکنون بر قیمت بسیاری از خودروها بین 15 تا 20 افزوده شده است؛ پس از آن شاهد افزایش نرخ دلار در بازار بودیم و باید توجه داشت که بالارفتن نرخ ارز از 27 تا 28 هزار تومان تا 31 و 32 هزار تومان موجب شده تا آثار آن در بازار قابل مشاهده باشد؛ در کنار آن باید به موضوع قرعه‌کشی وزارت صمت و تبلیغات فراوان برای فروش خودرو و ارزان شدن آن در بازار اشاره کرد و در نهایت وارد فصل جابه‌جایی‌ها و اجاره مسکن شده‌ایم و متاسفانه بسیاری از مالکان در تهران و کرج میزان اجاره‌ها را 100 درصد افزایش داده‌اند و باید گفت مجموع این عوامل موجب شده تا شرایط بازار تا حدودی راکد شود و عده‌ای مجبور به فروش خودروهای خود شوند.

سپهر زنگنه، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: به نظر می‌رسد وزیر صمت همانند سایر وزرای کابینه سیزدهم دید درستی نسبت به شرایط ندارد و متاسفانه هیچ‌کدام از وعده‌هایی که داده شده حتی به عمل نزدیک هم نشده است، به طوری که سال گذشته قرار بود تیراژ خودروها افزایش یابد و نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه حتی شاهد کاهش تولید هم بودیم

روند قیمت‌ها در بازار افزایشی است

این کارشناس بازار خودرو اظهار کرد:‌ بنده فکر می‌کنم با توجه به شرایط موجود در بازار، روند قیمت‌ها افزایشی باشد. وی هشدار داد: وزارت صمت نیز ناچار است دیر یا زود قیمت کارخانه‌ای محصولات را بین 25 تا 30 درصد افزایش دهد و حتم بدانید همین مساله می‌تواند موجب افزایش قیمت خودروها در بازار شود. وی گفت: اکنون در شرایط رکود تورمی قرار داریم و این شرایط نیز قابل پیش‌بینی است.

وزیر صمت دید درستی نسبت به وضعیت بازار خودرو ندارد

زنگنه در پاسخ به این پرسش که وزیر صمت از نخستین روزهای تصدی این مسئولیت بارها و بارها نسبت به سامان‌دهی وضعیت بازار و لزوم ارزان شدن خودرو تاکید کرد، اکنون ماه‌های متمادی از دادن این وعده‌ها می‌گذرد، آیا وعده‌های وزیر قابلیت محقق شدن را دارد یا خیر، عنوان کرد: به نظر می‌رسد وزیر صمت نیز همانند سایر وزرای کابینه سیزدهم دید درستی نسبت به شرایط ندارد و تقریبا هیچ‌کدام از حرف‌ها و وعده‌ها حتی به عمل نزدیک هم نشده است به طوری که سال گذشته قرار بود تیراژ خودروها افزایش یابد و متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه حتی شاهد کاهش تولید هم بودیم و نمی‌توان به وعده تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال‌جاری امیدوار بود. عملا هرچه وزارت صمت اعلام کرده یا انجام نشده و یا حتی برعکس شده است.

تاثیر تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز  بر بازار خودرو

وی ادامه داد: تا زمانی که تحریم‌ ادامه یابد و وضعیت نرخ ارز تثبیت نشود، نمی‌توان انتظار تغییر شرایط را داشت زیرا محدودیت‌های بین‌المللی نظیر تحریم‌ها و کمبود مواد اولیه، تورم جهانی و ... سبب شده تا شرایط کار بسیار سخت شود و باید گفت حتی اگر تحریم هم نبودیم وزارت صمت نمی‌توانست این وضعیت را به خوبی مدیریت کند.

نسبت به ساماندهی وضعیت بازار خودرو خوش‌بین نیستم

زنگنه درباره نارضایتی مردم از شیوه جدید فروش خودرو از سوی وزارت صمت و اینکه آیا این وزارتخانه قادر به ساماندهی بازار خواهد بود یا خیر، بیان کرد: بنده اصلا خوش‌بین نیستم که وزارت صمت بتواند وضعیت بازار را ساماندهی کند زیرا عملا چند موضوع با هم ترکیب شده به طوری که بازار اکنون تشنه است اما تناسبی بین عرضه و تقاضا مشاهده نمی‌شود؛ همچنین شاهد حضور پول‌های سرگردان در بازار هستیم و تجربه سال‌های اخیر به مردم نشان داده که هیچ کالا و محصولی مانند خودرو گران نمی‌شود به طوری که از زمستان سال 1399 تاکنون شاهد دو برابر شدن قیمت پراید در بازار بوده‌ایم در حالی‌که نرخ طلا و سکه تقریبا ثابت بوده، مسکن راکد است و وضعیت بورس هم تعریفی ندارد بنابراین نیاز واقعی پاسخ داده نشده از سوی خودروسازان سبب بروز مشکلات فراوان برای مردم شده است. خودروسازان در این مدت نتوانسته‌اند خودرویی که قیمت و کیفیت خوبی داشته باشد در اختیار مردم قرار دهند و در کنار آن باید توجه داشت که نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که راه حلی برای آن اندیشیده نشده و این مسائل در کنار هم سبب شده تا حتی قیمت خودروهای ارزان نیز گران شود.