در پی پیش‎بینی امتیازات ویژه برای مادران جهت دریافت خودرو بدون نوبت از واحدهای خودروسازی، اگهی‌های فروش حواله‌ خودروی مادران در فضای مجازی افزایش یافت.

به گزارش قرن‎نو، دلالی حواله خودرو، تجارتی بسیار پرسود تلقی می‌شود و قیمت‌های اعلامی برای حواله‎ها افزایشی قابل توجه را با رشد بهای خودرو تجربه کرده است.

با توجه به آخرین تصمیمات اتخاذ شده قرعه‎کشی خودرو تا زمان وجود عدم تعادل بین تولید و تقاضا باقی خواهد ماند.

چرا طرح «قرعه‌کشی خودرو» یک شکست کامل بود

در وهله اول طرح «قرعه‌کشی خودرو» نه تنها قیمت خودرو را در بازار تعدیل نکرد بلکه به نوسانات قیمتی در بازار دامن زد؛ دولت در این مسیر به شرکت‌کنندگان در طرح قرعه‌کشی خودرو وعده سود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را می‌دهد و به همین ترتیب افرادی که خواستار خرید خودرو نبوده‌اند نیز مشتاق به شرکت در طرح قرعه کشی خودرو می‌شوند و تقاضا برای خرید خودرو بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که اختلافات قیمتی خودرو از در کارخانه تا بازار روز به روز در حال افزایش است، اتفاقی که دلالان را به این بازار سرازیر خواهد کرد؛ در حال حاضر خودرو پژو پارس LX ساده مدل ۱۴۰۱ در کارخانه ۱۶۰ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان قیمت خورده است و این خودرو در بازار به قیمت ۲۸۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این اختلاف قیمتی به معنای سود ۱۲۹ میلیون تومانی دلالان در این مسیر است.تقاضا در حالی در بازار روز به روز برای خودرو افزایش پیدا می‌کند که طبق آمارهای منتشر شده، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو تولید شده است که نسبت به سال ۹۹، افت ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مشاهدات حاکی از آن است که سیاست‌های غلط موجب شده است تا تقاضا برای خودرو از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال‌های اخیر به فراتر از ۸ میلیون دستگاه خودرو برسد و رقابت دلالان خودرو با متقاضیان واقعی شانس متقاضیان واقعی را برای صاحب خودرو شدن کاهش داده و از طرفی موجب سرخوردگی تعداد زیادی از متقاضیان خودرو شده است که از اولین مراحل قرعه کشی خودرو در این فرآیند همراه بوده‌اند اما موفق به خریداری خودرو نشده‌اند.

در همین راستا وزیر صمت در بهمن ماه ۱۴۰۰ از برگزاری حداقلی قرعه‌کشی خودرو در سال جاری در راستای برنامه تحولی افزایش میزان تولید متناسب با تقاضا و تقریبا برابر با ‌آن خبر داد.

دلالان برنده اصلی طرح قرعه‌کشی

شاید طرح « قرعه‌کشی خودرو» در کوتاه کردن دست دلالان خودرو از بازار موفق عمل کرد اما موجب شکل‌گیری گروه دیگری از دلالان با عنوان دلالان حواله خودرو در بازار شده است؛ مشاهدات میدانی حاکی از آن است که این روزها حواله خودروهای طرح قرعه‌کشی خودرو و حتی طرح مادران در بازار توسط دلالان خرید و فروش می‌شوند و حتی وبسایت‌هایی برای این کار طراحی شده و در دسترس مردم قرار گرفته‌اند.

در این بین دلالان از خرید و فروش حواله هر خودرو ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سود می‌برند؛ سود بالای دلالی حواله‌های خودرو بازار اجاره کارت ملی را نیز داغ کرده ‌است و در این بین دلالان با اجاره کارت ملی افرادی اقدام به ثبت نام گسترده در طرح‌های قرعه‌کشی کرده و شانس متقاضیان واقعی برای خرید خودرو را بیشتر کاهش می‌دهند.