یک کارشناس خودرو گفت: قرار بر این بود که دولت تصدی‌گری و مداخله وزارت صمت در صنعت خودور کاهش یابد اما متاسفانه کم نشد و اکنون لاتاری خودرو هم به این وزارت‌خانه اضافه شده و این عمق فاجعه است .

مرتضی مصطفوی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به چشم‌انداز پیش‌روی بازار خودرو اظهار داشت: قرار بر این بود که تصدی‌گری دولت و مداخله وزارت صمت در صنعت خودور کاهش یابد اما متاسفانه کم نشد و اکنون لاتاری خودرو هم به این وزارت‌خانه اضافه شده و این عمق فاجعه است.

وی افزود: کار وزارت صمت قرعه‌کشی نیست و خود نباید متولی این امر باشد، وزارت صمت متولی ساماندهی صنعت خودرو است، شناسایی دلال بازار خودرو هم مثل دیگر بازارهای غیرمولد همچون مسکن، ارز و سکه وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی است.این کارشناس خودرو تصریح کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که هر زمان مسئولین وزارت صمت قولی می‌دهند قیمت پایین و در غیر این صورت قیمت بالا می‌رود، تنها عامل اصلی تغییر در بازار خودرو دلار است و تمام امور در کشور ما نیز به خاطر ناکارامدی اقتصادی به دلار متصل است، دلار بالا می‌رود قیمت گوشت و نان تا خودرو گران می‌شود و این مشکلات با قرعه‌کشی هم حل و ساماندهی نخواهد شد.

وی تاکید کرد: اکنون چشم‌انداز خوبی در بازار خودرو وجود ندارد چراکه به دلار بستگی دارد، اگر دلار پایین بیاید قیمت خودرو کاهش و در صورت افزایش نرخ؛ با دلار قیمت خودرو هم بالا می‌رود و ربطی به دیگر عوامل ندارد. در هر مرحله حدود 18 میلیون نفر برای 10 هزار خودرو ثبت نام می‌کنند، چطور باید این تشنگی برطرف شود؟ خودرو خط تولید و مواد اولیه نیاز دارد، چطور باید به این تقاضا پاسخ داد وقتی بستر فراهم نیست؟

مصطفوی گفت: قطعا کسانی که ثبت‌نام می‌کنند دلالند و به خودرو برای سود نگاه می‌کنند و وقتی شرایط اینگونه است اگر کل کشور هم به پارکینگ خودروهای تولیدی تبدیل شود باز هم ظرفیت تقاضا وجود دارد چون در اقتصاد عطش ایجاد می‌کنیم و جلوی دلار را نمی‌گیریم، ما تاثیرات دلار را بر بازارها خنثی نکردیم، نقدینگی را کنترل نکردیم.