پس از 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است

تامین مواد اولیه و صادرات،‌ کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز و کمبود نیروی کار متخصص؛ از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی فلزی آشپزخانه است. در این راستا خبرگزاری ایلنا در عمل به رسالت حرفه‌ای خود میزگردی تحت عنوان بررسی شعار سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، چالش‌ها و راهکارها برگزار کرد. این میزگرد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد، با حضور ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران و حسن حسنی فراهانی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) و برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی فلزی کشور همراه بود.

مدیر روابط عمومی و معاون مطالعات، پژوهش و بازرگانی ایلنا در ابتدای این میزگرد عنوان کرد:‌ خبرگزاری ایلنا مفتخر است که در طول سال‌های اخیر در راستای حمایت از کار و تولید ایرانی و تمکین از منویات مقام معظم رهبری بعنوان حامی رسانه در کنار صنعت و تولید ایرانی قرار گرفته و تاکنون توانسته است بیش از ده‌ها میزگرد در صنف‌های مختلف با حضور روسای اتحادیه‌ها، مسئوِلین محترم اتاق اصناف اتاق بازرگانی، نمایندگان مجلس و تولید کنندگان برگزار کند.

مرتضی بلوکی ادامه داد: باعث خرسندی و افتخار است که در همین میزگردها به مشکلات تولید و توسعه کار و صنعت کشور پرداخته شد و با پیگیری مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده، میزگردها در اکثر مواقع موفق و گره‌گشا بوده است و حالا در خدمت شما عزیزان در صنعت لوازم خانگی هستیم. محور گفت‌وگوی ما در این میزگرد بررسی وضعیت کار و تولید در این صنعت، چالش‌ها، مشکلات و راهکارها خواهد بود.

مصرف‌کنندگان به دنبال کیفیت، نوآوری و خدمات پس از فروش هستند

نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران، گفت: همواره مصرف‌کنندگان به دنبال کیفیت، نوآوری و خدمات پس از فروش و تولیدکنندگان نیز به دنبال فضای کسب وکار و تامین سهل مواد اولیه هستند. بنابراین باید معضلات تولید را در این بین جستجو کنیم. بیش از 40 سال است که با مشکلات متعددی در کشور مواجه هستیم، اما نمی‌شود تمام این مشکلات را به گردن تحریم‌ها انداخت.ابراهیم درستی با اشاره به اختلاف قیمت بین کالاهای داخلی و خارجی نیز گفت: در گاهی مواقع کالای قاچاق شده ضمن کیفیت بالاتر، قیمت کمتری نیز نسبت به کالای تولید داخل دارند که در این موارد نیاز است علت را پیدا و مشکل را رفع کنیم.

وی با اشاره به لزوم وجود بازار رقابتی گفت: از قدیم‌الایام قیمت فروش و خرید اقلام را بازار تعیین کرده است و قیمت‌گذاری دستوری هیچگاه نه تنها جوابگوی نیاز تولیدکننده و مصرف‌کننده نبوده،‌ بلکه موجب ایجاد تنش در بازار نیز شده است. از سوی دیگر تثبیت قیمت دلار همواره در همه ارکان اقتصادی کشور اثرگذار بوده است و اگر عرق به تولید و خدمت در تولیدکنندگان کشور نبود با وجود این همه مشکلات حاکم در آن به ویژه در دوران کرونا موفق به ادامه تولید و کار نمی‌شدند. تمام تولیدکنندگان در دوران کرونا با وجود مشکلات به تولید ادامه دادند و توانستند کارگر خود را حفظ کنند.

 وزیر هنوز پا در اتاق اصناف نگذاشته است

وی همچنین پس از شنیدن سخنان تولیدکنندگان، گفت: پس از گذشت 9 ماه هنوز وزیر پا در اتاق اصناف نگذاشته است. دولت تاجر خوبی نبوده و باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار و از مشاوره بخش خصوصی استفاده کند. هرکجا دولت‌ها در اقتصاد دخالت کردند اوضاع خرابتر شد. تقاضا داریم که دولت در بخش خصوصی دخالت نکند و قبل از هر کاری که می‌خواهد انجام دهد کارشناسی لازم را به عمل آورد و از چند منبع محدود اطلاعات کسب نکند چراکه گاهی برخی از آنها با توجه به خوشامد دولت سخن می‌گویند.

درستی ادامه داد:‌ پولی در دست تولیدکنندگان نیست و این عرق ملی آنهاست که موجب ادامه تولید آنها شده است. از بس موانع ایجاد می‌کنند تولیدکننده زیان‌دیده و مجبور به تخلف می‌شود.

استقبال از لوازم خانگی خارجی به دلیل قیمت پایین است نه کیفیت بالا

در ادامه این نشست،‌ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) با اشاره به حدود 4 سال ممنوعیت واردات لوازم آشپزخانه گفت: در این مدت تمام دوستانی که زمانی واردکننده بودند به تولید روی آوردند.

حسن حسنی فراهانی، درخصوص کیفیت لوازم خانگی فلزی تولید داخل نیز گفت: اگر بگوییم کیفیت لوازم خانگی بسیار بالا بوده و قابل رقابت با کالاهای خارجی است، اغراق نکرده‌ایم.

وی دلیل تقاضای بازار برای کالاهای خارجی را قیمت پایین و نه کیفیت بالای کالاها دانست و گفت: قیمت مواد اولیه،‌ نوسانات نرخ ارز، حقوق و مزایای نیروی کار، قیمت تمام شده محصول را تشکیل می‌دهند که همه این موارد بر قیمت فروش کالاهای تولید شده اثرگذار است. هم اکنون مواد آلومینیمی 15 تا 20 درصد و حقوق کارگر 57 درصد افزایش داشته است،‌ آیا در این شرایط تولیدکننده می‌تواند قیمت محصولات خود را افزایش ندهد؟

حسنی فراهانی نوسانات نرخ ارز، نبود مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده و نبود بازار جهانی را از دلایل گرانی کالای داخلی نام برد و گفت: اگر تیراژ تولید در پی کسب بازار جهانی افزایش یابد قیمت تمام شده محصول و درنتیجه قیمت عرضه نیز کاهش خواهد یافت.رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) ادامه داد: درحال حاضر نه تنها کمبود کالایی در بازار وجود ندارد بلکه انباشت جنس در پی تولید در دو سال کرونا نیز هست و باید فکری به حال صادرات کنیم. اگر صادراتی صورت نگیرد چه‌بسا بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

وی اذعان کرد: به دلیل عدم تناسب بین حقوق وزارت کار و قیمت کالاهای آشپزخانه و درنتیجه عدم توان کارگر برای خرید، فروش کالای آشپزخانه کلا افت کرده است. برای مثال لوازم خانگی‌ای که در سال 97 حدود 250 هزار تومان بود امروز 2 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شود که حدود 10 برابر است، ‌آیا حقوق کارگر نیز 10 برابر شده است؟

این فعال صنفی تأکید کرد: ما نیازمند ورود صنعت لوازم خانگی در کشور هستیم و درحال حاضر چیزی که در کشور وجود دارد مونتاژ است نه صنعت تولید. با وجود اینکه بسیاری از قطعات در کشور تولید می‌شود نیازمند بازارهای جهانی و صادراتی هستیم.

قیمت‌گذاری دستوری اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد

در ادامه این میزگرد، مدیر شرکت تولیدی نانیوا با بیان اینکه اقتصاد و تولید منطق خاص خود را دارد و با زور و چماق و دستور نمی‌توان آن را مدیریت کرد، گفت: متاسفانه باید مواد اولیه مورد نیاز خود را به دستور دولت از جایی بخریم و در جای دیگری بفروشیم، به دستور دولت با قیمتی بخریم و با قیمت دیگری بفروشیم. انبار تولید، خرید و صادرات ما در اختیار دولت است و هرچه دولت دستور دهد باید آن را انجام دهیم. اقتصاد ما صد درصد دولتی است و اقتصاد دولتی بهتر از این نمی‌شود و انتظار جوابدهی از آن پوچ و واهی است. اقتصاد باید به دست بخش خصوصی سپرده و آزاد شود و تا این امر محقق نشود، مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد. برای مثال ما در تولیدی خود برای تولید پنکه نیاز به مواد اولیه‌ای به نام pp داریم که به ما گفته‌اند نمی‌توانیم آن را از بازار آزاد تهیه کنیم، بلکه باید از بورس خریداری کنیم به این معنا که باید صبر کنیم تا مواد مورد نیاز ما در آن عرضه شود تا بتوانیم ان را خریداری کنیم که پس از آن هم به ما می‌گویند که آن گرید مخصوص را نمی‌توانیم به شما عرضه کنیم. کجای دنیا اقتصاد را اینگونه مدیریت می‌کنند؟

محمدحسین تهرانچی تاکید کرد: در تمام دنیا اول کیفیت محصول و سپس قیمت آن را مدنظر قرار می‌دهند درصورتی که در کشور ما قیمت اولویت است که آن نیز دستوری است و معتقدم که قیمت‌گذاری دستوری اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد.

‌وی با اشاره به جلسه عباس تابش، معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تولیدکنندگان، ‌گفت:‌ در این جلسه که اواخر گذشته برگزار شد درخواست کردیم که از قیمت‌گذاری دستوری صرف‌نظر کنند چرا که مطمئن بودیم این نوع قیمت‌گذاری موجب گرانی بیشتر و صدمه خوردن تولید می‌شود، اما قبول نکردند.

مدیر شرکت تولیدی نانیوا افزود: در همه جای دنیا اگر تولیدکننده‌ای بتواند سود حداکثری ببرد او را تشویق می‌کنند اما در کشور ما اگر تولیدکننده سود نبرد او را تشویق می‌کنند درحالی که باید تولیدکننده‌ای که توانسته سود بیشتری کسب کند مورد تشویق قرار گیرد و از راهکارهای او استفاده شود. اما چیزهایی که در دنیا ارزش تلقی می‌شود در کشور ما جرم است.

وی ادامه داد: هیچ چیز در تولید اعم از انتخاب مواد اولیه، نیروی کار و قیمت محصول در اختیار ما نیست. براساس قانون کار، کارفرما حق اخراج نیروی کار خود را تا پایان قراردادش ندارد و در صورت اخراج باید حقوق یک ساله او را پرداخت کند. اما اگر نیروی کاری بدون داشتن هیچ تجربه و دانش وارد کارخانه شود و ما با صرف هزینه و زمان به او کار را آموزش دهیم او هر زمان که بخواهد به راحتی می‌تواند از کارخانه ما برود.

وی در پاسخ به اینکه آیا نمی‌توان یکی از دلایل گرانی کالا را توزیع قطره‌چکانی آن در بازار بیان کرد، گفت: آرزوی تولیدکننده فروش تولیداتش است. یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان نبود نقدینگی است زمانی که دلار به یکباره گرانتر می‌شود ما این تفاوت قیمت را از کجا باید تامین کنیم؟ دولت از اینکه قیمت مرغ 57 هزار تومانی تعیین شده خودش 40 هزار تومان به فروش می‌رسد خوشحال است، درصورتی که این آغاز بحران است زیرا تولیدکننده اگر نتواند سود ببرد تعطیل خواهد کرد و تاثیر آن را در آینده با مرغ 100 هزار تومانی مشاهده خواهیم کرد. دولت نباید از اینکه تولیدکننده‌اش ضرر می‌کند خوشحال باشد. بلکه باید زمانی که تولیدکننده‌اش سود می‌برد، خوشحال شود.

 تعدیل نیرو نتیجه گرانی و بی‌ثباتی قیمتهاست

مدیرعامل شرکت کاج تفلن نیز در ادامه نشست،‌ درخصوص وضعیت تولید گفت: اگر مواد اولیه وجود داشته باشد وضعیت تولید خوب است. نوسانات قیمت ارز مشکل اساسی تولید است. شمشی که سال گذشته 45 تومان می‌خریدیم امسال 98 تومان خریداری می‌کنیم که به دنبال این گرانی مجبور به تعدیل نیرو شدیم،‌ در صورتی که باید توجه کنیم آینده این نیروی کار تعدیل شده چه خواهد شد؟

شریف صادقی همچنین درخصوص کیفیت کالاهای تولید شده گفت: استقبال مردم از تولیدات ما عالی است چرا که اجناس ما بسیار باکیفیت است، اما به دلیل نبود مواد اولیه اکنون محصولی برای عرضه به بازار نداریم.

اعلام بی‌کیفیتی کالای ایرانی در برابر کالای خارجی بی‌انصافی است

همچنین مدیرعامل شرکت لاوان الکترونیک با بیان اینکه اعلام بی‌کیفیتی کالای ایرانی در برابر کالای خارجی بی‌انصافی است، گفت: در بازار رقابتی امروز برخی تولیدکنندگان توانستند خود را همسو با بازار پیش ببرند.

منصور آینه‌چی ادامه داد: ادعای گرانتر بودن قیمت کالاهای ایرانی نسبت به کالای خارجی درست نیست چرا که قیمت‌های ما قابل‌رقابت با قیمت‌های جهانی است. همه جای دنیا ارزان‌فروشی جرم است زیرا گاه موجب کاهش کیفیت کالا می‌شود. از طرف دیگر توجه کنید که شرایط تولید یک کالای ایرانی با یک کالای چینی برابر نیست بنابراین قیمت‌های انها نیز متفاوت خواهد بود. همچنین نبود بازار صادراتی از مهمترین مواردی است که موجب گران‌تر شدن تولیدات داخلی می‌شود.وی با گلایه از مالیات بر ارزش افزوده گفت: تولیدکننده از زمانی که آلومینیم خریداری می‌کند تا زمانی که تبدیل به شمش شود و به دست ما برسد باید چندین مرحله مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و حتی زمانی که می‌خواهند مالیات بگیرند نیز این مالیات از فروش گرفته می‌شود. 25 درصد از سود تولید و 9 درصد ارزش افزوده و در کل 34 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنند. کجا دنیا ارزش افزوده را از فروش می‌گیرند؟

دولت بزرگترین عامل گرانی است

مدیرعامل شرکت سام صنعت معتقد است:‌ در حال حاضر صادرات انجام نمی‌شود بلکه کالا از کشور خارج می‌شود که نام آن پیله‌وری است و این خریدها همیشگی نیست و ارزش افزوده‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند.

فریدون نصیری با بیان اینکه فاصله قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد بسیار زیاد است،‌ گفت: هیچ بازرگانی مانند کشور عراق به طور رسمی به تولیدکنندگان ارز نمی‌دهد و خرید خود را از در کارخانه با ریال انجام می‌دهد. این امر در ارائه فاکتور ما را دچار مشکل می‌کند.

وی اظهار کرد: بیشتر خریدها در داخل کشور با ارائه چک و مدت‌دار انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سام صنعت یکی از چالش‌های موجود را فروش رسمی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فروش رسمی فرهنگ‌سازی نشده است و برخی فروشندگان و خریداران برای فرار مالیاتی و... به سمت خرید و فروش غیررسمی بدون ارائه فاکتور می‌روند و این امر باعث ایجاد تنش با وزارت اقتصاد می‌شود.

نصیری با اشاره به افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی گفت: در حال حاضر اول سال قیمت محصولات 20 درصد افزایش پیدا می‌کند؛ اما قیمت مواد اولیه طی سال همواره افزایش می‌یابد و قیمت‌ها به روز است و این امر باعث می‌شود سود ما کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سام صنعت معتقد است:‌ بزرگترین عامل گرانی دولت است.

وی اظهار کرد: هر سال هزینه حامل‌های انرژی، ‌مواد اولیه، ‌بیمه،‌ دستمزد و. ... افزایش پیدا می‌کند، این امر در قیمت فروش ما تاثیرگذار است.

نصیری افزود: سیستم توزیع در کشور دچار اشکال است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای 25 تا 35 درصد سود دریافت می‌کنند درصورتی که سود دریافتی ما 10 درصد باشد که حتی در آن صورت نیز بازپرداخت پول با تاخیر انجام می‌شود.

ماشین‌آلات تولید، قدیمی است

محمدباقر طاهران‌پور، از دیگر اعضای هیأت مدیره اتحادیه لوازم خانگی فلزی یکی از مشکلات حال حاضر لوازم خانگی را ماشین‌آلات فرسوده دانست و گفت: این ماشین‌آلات قدیمی است و تولیدکنندگان توان به‌روزرسانی آنها را ندارند.

معیشت کارگر، نگرانی‌ جدید تولیدکننده

سیدمهدی زعیم، عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی فلزی آشپزخانه تهران، در ادامه مشکلات مطرح شده تولید گفت: در سال گذشته مشکل تامین برق و گاز و آب داشتیم و امسال علاوه بر نگرانی از بروز دوباره این مشکل، نگرانی از تامین معیشت کارگر و اعتصابات احتمالی نیز به آنها اضافه شده است که اگر به آن توجه نکنیم موجب تعطیلی کارخانجات خواهد شد. همه دستورات و مصوبات دولت در راستای تحت فشار قرار دادن تولیدکنندگان است و حاضر نیستند این فشارها را در تمام امور پخش کند.

بسیاری از برندهای خارجی موجود در کشور، ایرانی است

مدیرروابط عمومی شرکت چیستا برگزارکننده نمایشگاه لوازم خانگی گفت: اولین و بزرگترین نکته‌ای که نیاز است به آن توجه کنیم تغییر فرهنگ است. بسیاری از تولیدات ما به دلیل کیفیت بسیار بالا به مرزهای کشور فرستاده می‌شوند و در آنجا به نام برندهای خارجی در سطح کشور توزیع می‌شوند.

سعید خیرخواه، ادامه داد: ما چیزی به اسم صادرات نداریم بلکه خارجی‌فروشی می‌کنیم. خریداران خارجی وارد کشور شده و محصول را خریداری کرده و آن را از کشور خارج می‌کنند. چه بسا بسیاری از کالاهای کم‌کیفیت خارجی که در داخل کشور وجود دارند ایرانی هستند که ری‌برند شده‌اند.

 مصرف‌کنندگان  به نام‌های ایرانی اطمینان ندارند

در ادامه این نشست، تولیدکننده برند شاهین گفت: تولیدکننده خدمتگذار مردم و دولت است و خدا را شکر تولیدکنندگان کوچک بسیار کارگرداری می‌کنند و چرخه اقتصاد را در دست دارند. تمام محصولات ما دارای ضمانت‌نامه رسمی است و کیفیت آن را تضمین می‌کنیم. اما بازار داخلی به محصولات تولید داخل اطمینان کافی ندارد. بنابراین گاه محصولات ما با نام‌های خارجی به فروش می‌رسد. بنابراین به جای انتخاب نام اصیل ایرانی مانند « شاهین» مجبور به انتخاب نام خارجی هستیم. چرا ما نباید از اسامی ایرانی برای محصولات خود استفاده کنیم.

محمود گلدوست افزود: سال 77 صادرات خود را به عراق شروع کردیم و حدود 470 هزار کتری و قوری به عراق، 240 هزار افغانستان و 40 هزار نیز به صلیب سرخ جهانی صادر کردیم که به دلیل کیفیت بالا از آنها استقبال کردند.