یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: روسیه نقش موثری در اقتصاد جهانی به خصوص در اروپا داشته ولی ایران این نقش را ندارد و می‌توان گفت؛ وضع اقتصادی روسیه نسبت به ایران یک به ده است. ایران به راحتی ایزوله می‌شود و می‌توان نفت از آن نخرید اما به این راحتی نمی‌توان نفت و گاز روسیه را جایگزین کرد.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایلنا درباره تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه گفت: به هر حال تاثیراتی که هوشمندانه بر علیه روسیه به کار می‌رود، ممکن است در کوتاه مدت خودش را نشان ندهد ولی بتدریج در آینده نمایان می‌شود. برای مثال در مورد نفت، اتحادیه اروپا گفته در 6 ماه آینده به جز یکی دو کشور، نفت از روسیه نمی‌خرند و این خودش باعث کاهش درآمد روسیه در حدود 90 میلیارد دلار در سال می‌شود.

وی افزود: در حوزه گاز هم به هر حال سعی خود را می‌کنند اما کوتاه‌مدت نیست و حداقل میان مدت خواهد بود که در آن روزانه یک میلیارد یورو درآمد نفت و گاز باهم دارد و درصورت موفقیت صدمات سنگینی به اقتصاد روسیه می‌زند. اما روسیه در سطح جهانی هم تولیدکننده غلات و فلزات است و بسیاری از منابع مواد اولیه روسیه در سطح جهانی اثر می‌گذارد‌.عدالتیان با تاکید بر اینکه تحریم روسیه مثل تحریم ایران نیست، ادامه داد: ایران در اقتصاد جهانی نقش خیلی بزرگی نداشت و کل صادراتش 2 میلیون بشکه نفت و یک مقدار مواد پتروشیمی بود. ولی روسیه به اتحادیه اروپا غیر از نفت و گاز، فلزات و خیلی چیزهای دیگر صادر می‌کرد که اثرات خودش را اکنون در اقتصاد جهانی نشان می‌دهد. روسیه هم در این تحریم‌ها بی‌دست و پا نخواهد بود اما بازنده اصلی اقتصاد دنیا نیست بلکه روسیه خواهد بود، از نظر کمبود درآمدهایی که به دنبال آن خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره راهکار روسیه برای مقابله با این تحریم‌ها گفت: راهکارش این است که روسیه چون یک کشور اروپایی محسوب می‌شود، اکنون باید بیشترین تمرکزش روی بازار چین و هند و بازارهایی شبیه این باشد که البته نمی‌شود به راحتی آنها را جایگزین بازار بزرگ اتحادیه اروپا کرد. البته تا حدودی این بازارها می‌توانند این زیان را جبران کنند

عدالتیان با بیان اینکه باید دید این تحریم‌ها تا کی ادامه دارد و آیا بالاخره راه حل سیاسی در مورد روسیه، اوکراین، اروپا و ناتو پیدا می‌شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: کمی خوشبین هستم که بالاخره در5 سال آینده این مشکل به گونه‌ای حل خواهد شد و روسیه در اتحادیه اروپا جا پای خود را محکم خواهد کرد، گرچه به روسیه خیلی اعتمادی نیست ولی در کل اتحادیه اروپا هم بدون روسیه مشکل خواهد داشت.این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: روسیه هم می‌تواند در مواردی غرب را تحریم کند ولی کلا نسبت تحریم‌های غرب نسبت به تحریم‌های روسیه بسیار کم اثرتر است. فعلا اثرش در این حد است که با تورم‌های ترکیه حدود 68 تا 70 درصد، در اروپا و امریکا 8 درصد تاثیرات خود را گذاشته است اما غرب بعد از یکی دو سال می‌تواند جایگزین و این مشکل را با تحت فشار گذاشتن روسیه حل کند.

وی افزود: در آن طرف هم روسیه خاک اوکراین را در تصرف خود دارد و بالاخره به این نتیجه خواهند رسید که باهم مصالحه کنند. روسیه احتمالا قسمتی از اوکراین را تخلیه و آنها هم قسمتی از تحریم‌ها را لغو کنند و در نهایت به یک راه حل سیاسی باهم برسند. اما سوال این است که چرا از اول یک کار دیپلماسی انجام نمی‌شود و می‌گذارند کار به جنگ برسد بعد تصمیم می‌گیرند؟ که باید از سیاستمدارها پرسید.

وی در ادامه تصریح کرد: این نقش مهم را ایران در اقتصاد جهانی نداشت و باید تحمل می‌کرد. به نوعی اقتصاد ایران در تحریم بیشتر مقاومتی بود و اقتصاد روسیه می‌تواند به نوعی تهاجمی باشد. از نظر مقاومتی هم اگر بررسی کنیم روسیه دارای تکنولوژی و دانشمندان بزرگی است که می‌تواند با یک ترفندی از لحاظ سرمایه‌گذاری و غیره مشکلات تحریم غرب را جبران کند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که روسیه، چین، ایران، هند، ونزوئلا و چند کشور دنیا متوجه نقش دلار شدند و احتمالا به این سمت می‌روند که یک سیستم مالی نه به قدرت دلار ولی به دنبال یک تبادل مالی جهانی باشند.