تهاجم روسیه به اوکراین که در 24 فوریه آغاز شد، منجر به یک جنگ تمام‌عیار شده است. محکومیت اقدامات ولادیمیر پوتین توسط جهان غرب در اجرای تحریم‌های اقتصادی جالب توجه علیه رژیم روسیه منعکس شده است و حالا شماری از کشورها خرید نفت ار روسیه را متوقف کرده‌اند و این روند ادامه دارد.

به گزارش قرن‌نو،‌ اولین کشوری که در رابطه با عملیات نظامی در اوکراین از دریافت نفت روسیه امتناع کرد، کانادا بود. این کشور یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت در جهان است، اما از پایان سال 2019، کانادا نفت روسیه را وارد نکرده و فقط محصولات نفتی وارد کرده است. طبق آمار کانادا، سهم این واردات برای کانادا کمتر از یک درصد بوده است، 132 میلیون دلار در سال 2020 و 277 میلیون دلار در سال 2021.

در اوایل مارس 2022، ایالات متحده همچنین ممنوعیت واردات نفت از روسیه را اعلام کرد. ایالات متحده 4.3 درصد از صادرات نفت خام روسیه و 8.8 درصد از فرآورده‌های نفتی را به خود اختصاص داده است.

بریتانیا همچنین گفته است تا پایان سال 2022، قصد دارد واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را که 8 درصد از واردات آن است، متوقف کند. برای روسیه، این کمتر از 3 درصد از صادرات آن است.

تحریم‌های انرژی بیشتری در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است، اما برای این تصمیم به اجماع نیاز است. تاکنون کشورهای بالتیک و لهستان موافق تحریم شدیدتر هستند، در حالی که آلمان و هلند مخالف آن هستند. بیش از یک چهارم نفت وارداتی به اتحادیه اروپا از روسیه است، بنابراین چنین تصمیمی برای مصرف کنندگان اروپایی دردناک خواهد بود.

هنوز خیلی زود است که بگوییم پیامدهای درگیری به طور کامل چگونه آشکار می شود، اما پیامدهای اقتصادی اولیه در حال حاضر مشهود است.جهان با یک شوک رکود تورمی بزرگ مواجه است، اگرچه این شوک نسبت به شوک رکود تورمی که بین سال‌های 1973-1974 رخ داد در سطح پایین‌تری قرار دارد.

اما قبل از تحلیل شرایط جهانی، باید در خصوص روسیه صحبت کرد؛ روسیه با کنار گذاشتن خود از دنیای غرب، در حال نابودی بخش مدرن و بیرونی اقتصاد خود است. این کشور که از سیستم مالی بین‌المللی کنار گذاشته شده و مشمول تحریم نسبی واردات آمریکا و اروپا از فناوری گرفته تا قطعات هواپیما است، در حال ورود به مارپیچ تورم و رکود است.

روبل روسیه 32 درصد از ارزش خود را از ابتدای سال از دست داده است و این ارز همچنین از زمان الحاق کریمه 72 درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ روسیه همچنان از فروش نفت و گاز به اروپا سود می‌برد که علیرغم جنایاتی که در اوکراین انجام می‌شود ادامه دارد.

آینده برای روسیه کاملا تیره و تار نیست و اگر توافق رضایت‌بخشی به سرعت حاصل شود، تحریم‌هایی که در حال حاضر بر قلب اقتصاد روسیه ضربه زده‌اند، می‌توانند برداشته شوند. در این صورت، شوک گذرا خواهد بود و اقتصاد بهبود می‌یابد. اما در صورت اشغال طولانی مدت اوکراین، اقتصاد روسیه برای همیشه منقبض می‌شود. بر اساس تحریم هایی که از قبل اعمال شده است، صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2022 به میزان 7 درصد کاهش خواهد یافت.

از طرف دیگر اقتصاد جهانی با یک شوک عرضه در مقیاس بزرگ در چندین جبهه مواجه است؛ عرضه سوخت‌های فسیلی، گندم، پتاس، کودهای نیتروژنی و فلزات صنعتی مانند نیکل و تیتانیوم که مجموعا بخش عمده صادرات روسیه (و اوکراین) را تشکیل می دهند، به شدت کاهش یافته است. کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت‌های جهانی برای همه این کالاها خواهد شد، همانطور که در مورد نیکل به‌ویژه شاهد نوسانات آن بودیم.

فت کدام کشورها از روسیه تامین می‌شد؟

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2019، جهان 99.7 میلیون بشکه در روز نفت (mbdd) مصرف کرده است. ایالات متحده به تنهایی حدود یک پنجم (20.48 بشکه در روز) مصرف روزانه نفت جهان را به خود اختصاص داده است و پس از آن چین (13.07 بشکه در روز) و هند (4.84 بشکه در روز) قرار دارند.

ونزوئلا (303806 میلیون بشکه)، عربستان سعودی (258600 میلیون بشکه) و ایران (208600 میلیون بشکه) نیمی از 1.55 تریلیون بشکه ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارند.