معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: روس‌ها ما را صورت یک رقیب نگاه می‌کنند و به لحاظ استراتژیک علاقه ندارند که ما هم سهمی در صادرات گاز به اروپا داشته باشیم

علی ماجدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره امکان صادرات گاز به اروپا اظهار داشت: صادرات گاز به اروپا از زمان دولت اصلاحات و زمانی که ایران با E3 مذاکره می‌کرد، مطرح بود و یکی از شرایط ما در آن زمان این بود که هم امکان صادرات گاز به اروپا فراهم شود و هم عضو WTO شویم، حتی مذاکرات ابتدایی هم آغاز شد اما بعد از دولت اصلاحات این موضوع کنار گذاشته شد. در زمان دولت روحانی هم در کنار صادرات گاز به کشور پاکستان و هندوستان، صادرات به اروپا نیز مطرح بود و آلترناتیوهایی هم عنوان می‌شد اما به دلیل مصرف بالای داخلی اجرایی نشد.

مسیر سخت اروپا برای تحریم روسیه

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های امنیت در تمام دنیا تامین پایدار انرژی است و اروپا هم به دنبال همین است، گفت: در جنگ اوکراین و روسیه یکی از مسائلی که دنبال تحریم آن هستند، انرژی است اما در عمل نمی‌توانند، زیرا کشورها با مشکل مواجه می‌شوند. اروپا به خوبی درک کرده که نیاز به متنوع‌سازی منابع انرژی نفت و گاز دارد و یکی از مهم‌ترین گزینه‌های اتحادیه اروپا برای دستیابی به این امنیت ایران است.  

می‌توانیم از موقعیت استفاده کنیم؟

معاون پیشین بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت با بیان اینکه ما می‌توانیم یک صادرکننده بالقوه گاز به اروپا باشیم، افزود: اکنون به ما بستگی دارد که چگونه از موقعیت استفاده کنیم. البته واقعیت این است که روس‌ها هم ما را صورت یک رقیب نگاه می‌کنند و به لحاظ استراتژیک علاقه ندارند که ما هم سهمی در صادرات گاز به اروپا داشته باشیم، هرچند به طور علنی مانع نشدند. در هر حال صادرات از طریق ال‌ان‌جی و خط لوله مسیرهایی است که می‌توانیم برای انتقال گاز به اروپا بکار بگیریم که البته برای این موضوع نیاز است مصرف گاز در داخل کشور بهینه شده و سرمایه‌گذاری داشته باشیم. وی تاکید کرد: در کنار منافع ملی باید به این قضیه فکر کنیم نیاز داریم که یکی از صادرکنندگان عمده گاز به اروپا باشیم، باتوجه به ظرفیت و امکاناتی که داریم باید شرایط فراهم شود، هرچند در کوتاه‌مدت این امکان وجود ندارد.