آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد در تورمی‌ترین دوره اقتصاد ایران، قیمت خرید و فروش ملک در بازار وارد دوره رکودی شده است.

به گزارش قرن نو، بر اساس آمارهای بانک مرکزی در حالی که نرخ تورم در ایران نزدیک به چهل درصد افزایش یافته است، بهای خرید و فروش ملک در تهران، مهمترین شهر از منظر بازار مسکن، تنها در محدوده 16 درصد رشد را تجربه کرده است.  این رشد 16 درصدی در مدت زمان اسفند ماه سال 1399 تا اسفند ماه سال 1400 رخ داده است. قیمت مسکن در اسفند ماه نسبت به بهون ماه سال گذشته نیز افزایشی در محدوده 6.2 درصد را شاهد است.

هر چند آهنگ رشد بهای مسکن در تهران بسیار کندتر از قبل است اما نکته مهم اینجاست که بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، به طور متوسط نزدیک به شش برابر حداقل دستمزد یک ماه کارگران است. قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ذر تهران 35 میلیون و 120 هزار تومان است. در این مسیر بهای هر متر مربع واحد مسکونی در 12 منطقه‌ی تهران به طور متوسط پایین‌تر از سی میلیون تومان و بهای 10 منطقه بالاتر از این رقم است.

گران‌ترین خانه در تهران چند؟

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۷۷ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۶ میلیون و ۵۶۴ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۱۲.۷ درصدی در منطقه یک و ۳۶.۵ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.

در اسفند ماه سال گذشته 374 فقره معامله در گران‎ترین منطفه تهران یعنی منطقه یک و 152 فقره معامله در ارزان‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه 18 به ثبت رسیده است. متوسط بهای هر متر مربع مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران در محدوده 16 میلیون و پانصد هزار تومان است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در اسفند ماه سال گذشته نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۵.۳ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با ۱۳ و ۱۲.۹ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.

علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۶.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۲۹.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۲.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در اسفندماه سال گذشته توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۶.۸ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته‌اند.

وضعیت اجاره خانه در تهران

همچنین، توزیع معاملات انجام شده مسکن بر اساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه ۵ با ۱۴.۳ درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اسفند ماه سال گذشته نشان دهنده رشدی معادل ۴۵.۸ و ۵۰.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ است.