این روزها خط ساحلی مازندران پر شده است از شهرک‌های ساحلی لاکچری ساخته‌شده و یا در دست ساخت؛ شهرک‌های ساحلی که واحد‌های آن حداقل متری صد میلیون تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش قرن‌نو، از دیرباز و از زمانی‌که مناطق جنوبی کشور با گرمای شدید، خشکسالی و طوفان‌های شن مواجه شده است، سواحل دریای خزر به اولویت پایتخت‌نشینان برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری و گذران وقت بدل شده است.

رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در تهران و در مناطق ییلاقی پایتخت مانند لواسان، فشم، میگون، دماوند، بومهن و رودهن و ازطرف‌دیگر شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران، پایتخت‌نشینان را بر آن داشته که به خوش آب و هوا‌ترین نقطه در دسترس خود مهاجرت کنند.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که میانگین قیمت ویلا در مناطق ییلاقی اطراف تهران مانند لواسان پنجاه میلیارد تومان است و در برخی از موارد با افزایش متراژ ویلا میانگین قیمت‌ها به چند صد میلیارد تومان می‌رسد.

در ابتدا مهاجرت پایتخت‌نشینان به خطوط ساحلی مازندران تنها برای گذران وقت و استفاده از طبیعت بود اما حال این خطوط ساحلی به یکی از اصلی‌ترین نقاط سرمایه‌گذاری بدل شده است.

اما این سرمایه‌گذاری تنها توسط پایتخت‌نشینان صورت نمی‌گیرد. به گفته مردم محلی این منطقه، از ده‌ها سال قبل گفته می‌شده است که بازار مسکن مازندران از تهران پیشی خواهد گرفت و انتظارات رشد قیمت‌ها مردم محلی را نیز ترغیب به ساخت‌وساز در این منطقه کرده است.

انتظارات تورمی در شمال کشور کار خود را کرده است و منجر به ساخت‌وسازهای بی‌رویه چه از طرف مردم محلی این منطقه و چه از طرف مهاجران در شهر مازندران و سایر مناطق ساحلی کشور شده و از طرفی میانگین قیمت مسکن و زمین و حتی واحدهای تجاری را به طور چشمگیری افزایش داده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که درحال‌حاضر 42 متر واحد تجاری در منطقه دشت نور دو میلیارد و سیصد میلیون تومان قیمت دارد.

برندسازی از هتل گذر کرد

برندسازی پدیده‌ای به نسبت تازه در بازار مسکن کشور به‌حساب می‌آید که به موجب آن یک گروه از سازندگان با یک برچسب خاص ساخت‌وساز یک منطقه را در مزایده‌ای برنده‌ می‌شوند و به‌نوبه‌ای برندسازی می‌کنند.

برندسازان مطرح کشور که با آورده شدن نام آنها میانگین قیمت هر متر از واحدهای مسکونی ده تا سی میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد در ابتدا کار خود را از ساخت هتل در شمال کشور آغاز کرده‌اند و سپس به مناطق شمالی شهر تهران آمدند. حال اما با رونق گرفتن بازار مسکن در شمال کشور و به خصوص در خط ساحلی مازندران، این برندسازان به این مناطق بازگشته‌اند و حال برندسازی در شمال کشور از هتل گذر کرده و به ویلاهای شخصی و شهرک‌های ساحلی رسیده است.

رشد قارچی شهرک‌های ساحلی برند

یکی از گران‌ترین و قدیمی‌ترین شهرک‌های ساحلی در شمال کشور، شهرک ساحلی خانه دریا است. طبق بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته ویلاهای این شهرک با میانگین قیمتی 55 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند.

در چند سال اخیر اما شهرک‌های ساحلی برند در خط ساحلی مازندران رشد قارچی را تجربه کرده‌اند و شمارش آنها سخت شده است و در کنار آنها ساخت‌وساز برج‌های ساحلی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است. یکی از برج‌های ساحلی برند این منطقه دژاوو نام دارد که طبق بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته هر مترمربع از واحد‌های آن حداقل 107 میلیون تومان قیمت دارد.

گفتنی است که پس از اشباع ویلاسازی در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی غرب مازندران توسط افراد بومی و غیربومی، اکنون این ویروس زمین‌سوز به مناطق ییلاقی شرق استان سرایت کرده و مناطق بکر را در معرض تهدید سودجویان قرار داده است.