رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن گفت: جزییات خرید نفت توسط ژاپن از ایران هنوز اعلام نشده است ولی از قدیم یک سری از کشورها مانند ژاپن و کره جنوبی بودند که از نفت ایران استفاده می‌کردند و کل سیستم آنها هم بر اساس نفت ایران طراحی شده بود. عدم خرید نفت هزینه‌هایی را برای آنها هم تحمیل کرده و مسلما جایگزینی یک نفت دیگر برای آنها هم هزینه داشت ولی به هرحال تحریم‌ها سبب توقف آن شد اما الان دوباره علاقه‌مند شده‌اند که نفت را هم مجددا از ایران خریداری کنند.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و ژاپن اظهار کرد: پیش‌بینی ژاپنی‌ها این است که توافق احیای برجام به زودی اتفاق می‌افتد و می‌توانند مناسبات تجاری را توسعه دهند. در گذشته بخش عمده‌ای از تجارت ایران و ژاپن صادرات نفت بود که به تبع تحریم‌ها قطع شده است. ژاپنی‌ها می‌خواهند دوباره واردات نفت از ایران را برقرارکنند که می‌تواند بخش عمده‌ای از صادرات ما را شکل دهد.وی ادامه داد: جترو که سازمان تجارت خارجی ژاپن است اظهار تمایل کرده بود که جلساتی را با کمیته مشترک ایران و ژاپن برگزار کند که خوشبختانه اولین جلسه آن برگزار و اظهار علاقه کردند که جلسات بی تو بی را بین فعالین اقتصادی ژاپنی و ایرانی برقرار کرده، فضا را برای برداشته شدن تحریم‌ها و کارهای اجرایی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور انجام دهند.

وی افزود: به نظر آینده روشنی بین ایران و ژاپن وجود دارد. ژاپن جزو کشورهای پیشرفته دنیا بوده و علاقه این کشور هم به ما نزدیک‌تر است، دو کشور 90 سال سابقه مناسبات اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند. ژاپن علاقه‌مند به کمک به دیگر کشورها هم است. برای مثال مجموعه‌ای را دارد که به کشورهای درحال توسعه کمک می‌کند و همکاری‌هایی در زمینه آب و آلودگی هوا دارند، به عبارت دیگر سعی می‌کنند تجارت خود را در اختیار کشورهای درحال توسعه قرار دهند. به نظر می‌رسد که ژاپن با توانمندی که در حوزه تکنولوژی و نوآوری دارد می‌تواند کشور هدف برای ما باشد که بتوانیم بسیاری از نیازهای تکنولوژیکی خود را از طریق ژاپن تامین کنیم.

شکوری تصریح کرد: جزییات خرید نفت توسط ژاپن از ایران هنوز اعلام نشده است ولی از قدیم یک سری از کشورها مانند ژاپن و کره جنوبی بودند که از نفت ایران استفاده می‌کردند و کل سیستم آنها هم بر اساس نفت ایران طراحی شده بود. عدم خرید نفت هزینه‌هایی را برای آنها هم تحمیل کرده و مسلما جایگزینی یک نفت دیگر برای آنها هم هزینه داشت ولی به هرحال تحریم‌ها سبب توقف آن شد اما الان دوباره علاقه‌مند شده‌اند که نفت را هم مجددا از ایران خریداری کنند.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن ادامه داد: این موضوع نوید خوبی برای هر دو طرف است، هم برای آنها که بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند و هم برای ایران که بتواند از ارز حاصل از فروش نفت، زیرساخت‌های کشور را تامین کند، مطمئنا مذاکراتی در قالب سفرا و وزارت خارجه برای این کار در حال شکل‌گیری است. همیشه ژاپنی‌ها علاقه‌مند به توسعه مناسبات خود با ایران بودند، اما به سبب سرمایه‌گذاری‌های مشترکی که با آمریکایی‌ها داشتند این امکان فراهم نبود که در زمان تحریم‌ها بتوانند مناسبات خود را با ایران ادامه دهند اما اگر این تحریم‌ها به واسطه مذاکرات برداشته شود، ژاپنی‌ها علاقه زیادی دارند به مراودات با ایران در مواردی مثل واردات نفت یا صادرات تجهیزات نوین داشته باشند.

شکوری با اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران و توکیو بیان کرد: البته در گذشته تجارت با ژاپن خیلی زیاد نبود و الان هم تقریبا به صفر رسیده، اما این استعداد در هر دو کشور وجود دارد که بتوانند مناسبات خود را بیشتر توسعه دهند. ما در حوزه معدن می‌توانیم تجهیزات و ماشین‌آلات زیادی از ژاپن تامین کنیم. برندهای ژاپنی مثل ژانومه از قدیم در ایران حضور داشتند، در صنایع مختلف سابقه همکاری داشتیم و می‌تواند توسعه پیدا کند. ایران قبلا بازار کشورهای اروپایی و آمریکا هم بوده و اگر بخواهیم کشوری را جایگزین آنها کنیم، ژاپن کشور مستعدی است که می‌تواند این نقش را ایفا کند. اگر ما مناسبات خود را توسعه دهیم، می‌توانیم رابطه تجاری و اقتصادی خود را با ژاپن دست کم به 10 میلیارد دلار برسانیم.